Blikající zelená – chystaná novinka na českých křižovatkách

Praha - Ministerstvo dopravy chce pomoci řidičům kamionů a autobusů a zvažuje kvůli nim přeprogramování tuzemských křižovatek. Pokud projde návrh, který teď podpořila mezirezortní dopravní komise, budou možná už od roku 2012 semafory při přechodu ze zelené na oranžovou řidiče varovat rozblikáním zeleného světla. Řidiči tak budou mít víc času se rozhodnout, zda ještě stihnou křižovatku projet.

Inspiraci čerpají dopravní experti v zahraničí, podobná praxe funguje například v Rakousku. Podnět navíc komise dostala přímo od řidičů z povolání. „Popud přišel od šoférů náklaďáků, kteří tvrdí, že v momentě, kdy dojde k přímému překlopení barev, tak je minimum času zareagovat. Proto údajně nákladní auta projíždí část křižovatek svým návěsem už na červenou,“ vysvětluje mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský s tím, že nově bude prodloužena lhůta, která upozorní na končící zelený signál, a bude tam o další dvě vteřiny déle oranžová.

Podle člena ministerské dopravní komise Stanislava Humla (VV) pomůže změna především tím, že vozidla s delší brzdnou dráhou dostanou více času na přípravu před projetím křižovatky: „Můžeme se bavit o tom, jestli bude zelená blikat dvě, tři, nebo čtyři vteřiny, každopádně to bude pro řidiče rozšíření informace o tom, že se chystá červená. Řidič tak bude mít na rozhodování, zda křižovatku ještě stihne projet, anebo jestli má zastavit, víc času.“

Odborníci zatím ale nejsou jednotní v tom, jak by změna na křižovatkách ovlivnila provoz. „Mohla by přinést negativa ve zpomalení provozu. To ale není v obci nic proti ničemu, lidé budou zastavovat tak, že na křižovatku nepojedou na červenou, a to je účel,“ uvádí Huml. Ředitel dopravní policie Leoš Tržil si ale myslí opak: „Myslím si, že by to mohlo naopak pomoci k vyšší plynulosti. Třeba v případě řady křižovatek, které jsou hodně dopravně zatížené a jsou tam souvislé proudy vozidel, by řidiči přizpůsobili své chování už s předstihem a kolony by nevznikaly.“

Přeprogramování semaforu - 50 tisíc

Pokud návrh odborníků projde, existují dvě varianty přechodu na blikající světlo. Správci silnic buď nechají dosloužit současné semafory a teprve při nákupu nových využijí blikající funkci, nebo ty stávající nechají na vlastní náklady přeprogramovat. „Tomu zařízení už je dnes jedno, jestli bude jen blikat, nebo se bude čistě překlápět. Změna tak vlastně zahrnuje jen přeprogramování té základní logiky svícení semaforů,“ tvrdí mluvčí Ptačinský s tím, že případných dodatečných nákladů si je ministerstvo vědomo.

Huml proto navrhuje, aby zákonodárci stanovili před platností novinky delší přechodné období. „Pokud tam bude dlouhé přechodné období, tak ty křižovatky doslouží, aniž by se muselo cokoliv měnit. Každopádně je fakt, že pokud půjdeme cestou přeprogramování semaforů, tak to vyjde řádově na jednu křižovatku kolem 50 tisíc korun,“ vypočítává člen mezirezortní dopravní komise.