Výuka v autoškolách se má změnit - chybí třeba jízda po dálnici

Praha - Ministerstvo dopravy chce úplně přepsat současný zákon o autoškolách, nová verze by měla platit nejpozději od roku 2013. Dopravním expertům na tom současném vadí např. málo povinných hodin pro absolventy za volantem nebo omezený, případně vůbec žádný výcvik frekventantů na dálnicích nebo v centrech velkých měst.

Statistiky mluví jasně: právě čerství absolventi autoškol jsou skupinou řidičů, která na českých silnicích umírá vůbec nejvíc. Například z loňských 753 obětí dopravních nehod bylo hned 141 šoférů mladších pětadvaceti let. A podobný poměr je taky u těžkých zranění: z celkového počtu průměrně každý šestý takový úraz utrpí začínající řidiči. „Statistiky to potvrzují, je to jasně nejohroženější skupina,“ poznamenává Igor Sirota z Ústředního automotoklubu.

Kritikům současného autoškolského zákona vadí například to, že se začínající řidiči dostávají jen málo, případně vůbec, na dálnice a rychlostní komunikace. „Třeba v Praze se to moc nestává, ale problém je to u těch autoškol, které nejsou u nějakého velkého krajského města. Pak ani nemají možnost zajet na dálnici, protože dálnice je od nich třeba dvacet kilometrů, to stejné se týká například také světelných řízených křižovatek a městského provozu,“ vysvětluje Ivo Křišťan z Asociace autoškol a dodává: „Dnes by to přitom mělo být základem výuky, aby žadatelé zvládli jízdu po dálnici, jízdu po okruhu, aby uměli jezdit v pruzích.“

Video Reportáž Luboše Rosího
video

Reportáž Luboše Rosího

Igor Sirota to shrnuje tím, že kvůli současným benevolentním zákonným podmínkám pro autoškoly nemohou instruktoři řidiče na reálný provoz dostatečně připravit: „Naši řidiči po skončení té výuky vyjíždějí na dálnici s tím, že tam v zásadě nikdy nebyli. Přitom inspirací by pro nás mohlo být například Německo. Tam je v rámci celého výcviku zákonem daný procentuální podíl jízdy po dálnici, který musí autoškola dodržet.“

Podle expertů je počet hodin mnohem nižší než na západě

Ministerstvo zatím ale výtky odráželo tím, že podle současného zákona autoškola má klienty na všechny typy komunikací vzít. „V rámci autoškoly máte provádět výcvik na všech úrovních, na všech druzích komunikací a ve všech typech dopravy,“ zdůrazňuje mluvčí úřadu Jakub Ptačinský. Podobně se pak vypořádává i s další výtkou expertů. Podle ní současný počet 28 povinných hodin s instruktorem naprosto nedostačuje. „Nemůžeme do zákona dát takové stanovisko, které by počítalo i s natvrdlým řidičem, který potřebuje 48 hodin. Zkrátka, pokud jste spokojen s tím, že opustíte autoškolu s řidičákem, ale neumíte řídit, pak je to chyba samozřejmě na vaší straně v tom, že jste si hodiny navíc nepřiplatili,“ míní ministerský mluvčí.

S tím ale dopravní experti nesouhlasí: „Celkový počet těch ujetých kilometrů v autoškole je u nás nepoměrně, často až dvojnásobně nižší než v tom západním světě,“ varuje zástupce Ústředního automotoklubu a za pravdu mu dává také zástupce autoškol Ivo Křišťan: „Samozřejmě bychom uvítali víc hodin k dispozici, abychom mohli s tím žadatelem daleko víc pracovat.“

Přesto i ministerstvo dopravy připouští: současný zákon o autoškolách už nevyhovuje - počet povinných hodin je třeba přezkoumat, zpřísnit se musí požadavky na instruktory i kontrolní komisaře, změna čeká taky povinné technické vybavení autoškol a ve hře je i případné uzákonění používání trenažérů.

Vozidlo autoškoly
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24