Zdražme MHD, znělo na plzeňské konferenci

Plzeň – Česká MHD se může dále zlepšovat – a města by tomu měla co nejvíce napomáhat. Shodli se na tom odborníci a zástupci dopravních podniků z Česka i zahraničí, kteří se sjeli na konferenci o MHD do Plzně. Ačkoli je obvykle oceňována organizace a široká nabídka veřejné dopravy v českých městech, může se výrazně zlepšit její komfort a kvalita. Na to jsou ale potřeba peníze, dopravní podniky se proto v Plzni shodly, že by potřebovaly zvýšit ceny jízdného.

Veřejná doprava se po revoluci začala potýkat s úbytkem cestujících. Do aut přestoupila řada lidí, kteří dříve jezdili vlakem, autobusem i městskou hromadnou dopravou. „Došlo k úbytku asi 40 procent – hlavně ve veřejné dopravě městské,“ shrnul předseda Svazu dopravních podniků ČR Miloslav Kulich.

Do aut se lidé vydali z několika důvodů. „Je to v chápání individuální automobilové dopravy jako dosažení určitého sociálního statusu,“ upozornil na jeden z nich ředitel plzeňského dopravního podniku Michal Kraus. Důvodem je ale relativní pokles komfortu, který hromadné dopravní prostředky nabízejí vůči automobilům. Dokazuje to i vývoj v Praze, kde stále většina lidí jezdí metrem. Je to pro ně pohodlnější než desítky minut kroužit městem a hledat místo k zaparkování.

S úbytkem cestujících v MHD se ale v minulých desetiletích potýkala všechna větší evropská města. Jak si s ním poradili, přijeli do Plzně říct odborníci z devíti zemí. „Žádné zákazy ani finanční sankce – podobné jako ve Stockholmu – nemáme. Přitom nám za deset let vzrostl počet přepravených cestujících o více než desetinu,“ pochválil své město Martin Kalab z vídeňského dopravního podniku.

K návratu cestujících přispělo i razantní zvýšení kvality poskytovaných služeb. Na ně řada českých měst ještě čeká. Zatím dopravním podnikům chybějí peníze a už teď upozorňují, že bude nutné brzy zdražit jízdné. Poukazují i na to, že ve většině měst jsou jízdenky extrémně levné při srovnání s evropskou konkurencí. Ve Vídni činí příjmy z prodeje jízdného polovinu peněz, které společnost získává, druhou polovinu získává z veřejných rozpočtů. V Česku se však radnice na provozu MHD podílejí podstatně více. „Kolem 20 procent kryjí výnosy z jízdného, téměř 75 procent jsou prostředky z městského rozpočtu,“ řekl Michal Kraus z Plzeňských městských dopravních podniků.

Ve Vídni se ale prodávají jízdenky za cenu zhruba třikrát vyšší, než činí průměr českých měst bez Prahy. V Německu jsou jízdenky na MHD až pětkrát dražší než v Česku.

Plzeňská konference o MHD má nemalé ambice. Organizátoři chtějí, aby probíhala každé dva roky, má se stát teoretickou platformou k berlínskému dopravnímu veletrhu Innotrans.

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Více fotek
  • Ilustrační foto autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2450/244925.jpg
  • Vídeňská tramvaj autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2450/244927.jpg
  • Nová tramvaj autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2450/244926.jpg