České dráhy loni zvýšily počet bezbariérových vozů

Praha - Ke konci loňska zvýšily České dráhy (ČD) počet bezbariérových vozů a samostatných souprav na 410, proti roku 2009 jich provozovaly o 60 více. ČD denně vypraví přes dva a půl tisíce bezbariérových spojů, zhruba třetinu z celkového počtu všech vlaků. Bezbariérová vozidla na železnici bude po dopravcích v budoucnu požadovat i nařízení vlády. Cílem této iniciativy vlády a ministerstva dopravy, která je zatím ve fázi přípravy, je zajištění komfortního cestování zdravotně postiženým osobám. Nejčastějšími bezbariérovými vlaky na české železnici jsou motorové jednotky Regionova a CityElefant.

„Díky těmto novým vozidlům jsme mohli rozšířit počet bezbariérových spojů v jízdním řádu 2011 o dalších 440 vlaků na celkem 2 562 spojů,“ doplnil náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Antonín Blažek. Podle něj společnost pro provozování regionální dopravy nyní nakupuje pouze bezbariérové vozy.

Pohodlný přístup pro handicapované u alespoň jednoho vagonu ve všech železničních regionálních spojích po dopravcích bude v budoucnu požadovat vláda. U autobusové dopravy by měla být alespoň polovina všech spojů bezbariérová. Podle mluvčího společnosti Petra Šťáhlavského jsou ČD schopny vybavit zhruba polovinu regionálních spojů bezbariérovými vozy do dvou let.

Kvůli nevyhovujícím podmínkám pro cestování vozíčkářů a všeobecně nízkému komfortu plánují České dráhy z tratí stahovat staré pantografy. Tyto příměstské jednotky nejsou vybaveny nástupní plošinou a nemají pro handicapované přístupné sociální zařízení. Během letošního roku budou nahrazeny jednotkami CityElefant na trati z Prahy do Benešova. Výměna na ostatních tratích ve Středočeském kraji, kde tyto soupravy dosud slouží, bude podle ČD následovat.

Modernizaci vozového parku Českým drahám umožnily dlouhodobé smlouvy o provozu osobní dopravy z roku 2009. Loni dopravce podle svého odhadu za modernizaci vozidel utratil 5,6 miliardy korun. Pro letošní rok plánuje do obnovy investovat minimálně 7,1 miliardy Kč. Rozsah investic by se však mohl zvýšit až na 8,6 miliardy korun, pokud si ČD zajistí financování nových projektů a dostanou k nim souhlas od představenstva firmy.

Zahájení provozu Plzeňské linky na hlavním nádraží
Zdroj: ČT24