Česko má novou mapu nehodovosti

Praha – Ústřední automotoklub aktualizoval mapu nehodovosti českých silnic, kterou nabízí na svém webu. Podle kritérií evropské neziskové organizace Eurorap rozděluje silnice podle jejich bezpečnosti na několik skupin. Bezpečnost určuje především počet vážných nehod, které se v místě stávají. Zahrnuje pouze státem vlastněné a spravované komunikace – dálnice a silnice I. třídy. Naznačuje, že nejméně bezpečno je na nejvytíženějších silnicích – především v místech, kudy už dávno měly vést dálnice nebo rychlostní silnice.

Bezpečnost silnic je barevně odlišena do pěti kategorií. Nejbezpečnější je zelená, nejopatrnější by měli řidiči být na černě zabarvených tazích. Mapa tak může sloužit i jako pomůcka při plánování cesty. „Ukazuje míru nebezpečí daného místa, to znamená kolik smrtelných nebo těžkých urazů se tam stalo,“ poukázal mluvčí ÚAMK Igor Sirota.

Protože automotoklub vydal mapu nehodovosti už potřetí, lze na ní sledovat, jak se na některých místech zhoršuje situace. Příkladem může být silnice I/56 od Frýdku-Místku přes Frýdlant nad Ostravicí na hranice se Slovenskem. V prvním vydání mapy byl celý tah značen červenou barvu znázorňující střední úroveň rizika. Ve druhém vydání o tři roky později se jeden úsek zařadil mezi nejméně bezpečná místa v Česku. Nyní je varující černou barvou vyznačena už celá silnice z Frýdku-Místku na Slovensko.

Mezi nejbezpečnější naopak patří dálnice a rychlostní silnice včetně kritizované D1. „Jsou čtyřikrát bezpečnější než ostatní silnice,“ upřesnil Igor Sirota.

Mapa nehodovosti může posloužit i jako podklad žádostí o urychlenou dostavbu dálničních tahů, zejména těch, které stát už několikrát odložil. Ředitelství silnic a dálnic ale namítá, že smrtelné a těžké úrazy nemohou být jediným kritériem pro stavební úpravy. Podle mluvčí ŘSD Martiny Vápeníkové se nehody stávají například kvůli mikrospánku nebo na přehledných a bezpečných silnicích. „Vybízí k vyšší rychlosti, k menší pozornosti,“ uvedla mluvčí.

Aktuální mapa je řidičům k dispozici na webu Ústředního automotoklubu. Nová data vycházejí z dat z let 2007 až 2009. Z předchozích výstupů například vyplynulo, že nejvíc rizikových cest bylo v Pardubickém kraji, nejméně v regionu zlínském.