Praha má být elektromobilní – levněji, než politici chtěli

Praha – Do pražských ulic vyrazí necelá dvacítka aut na alternativní pohon. Některá vozidla poslouží záchranářům, jiná městské policii a další pomohou při údržbě zeleně. Projekt Praha elektromobilní odstartoval pondělním podpisem memoranda mezi vedením města a energetickými firmami. Ty pomohou nejenom s budováním sítě nabíjecích stanic, ale také s nákupem samotných elektromobilů.

Dokument podepsaný vedením Prahy a zástupci energetických firem má zajistit, aby ve městě vyrostly dobíjecí stanice s jednotným typem zásuvek, které budou uživatelům přístupné bez ohledu na poskytovatele energie. Do konce roku tak bude v Praze celkem dvaadvacet míst pro dobíjení aut.

Zatím je v metropoli jen asi dvacítka elektromobilů. Hlavním bodem nového projektu tak je rozšíření elektromobilů mezi organizace spravované městem. „V průběhu prosince byly osloveny městské části, zda se chtějí do našeho projektu zapojit a čtrnáct z nich souhlasilo. Náš předpoklad tak je, že během roku jim bude zapůjčen elektromobil. Vozidla pak budou po Praze půjčovacím systémem rotovat. Pokud bude městská část bohatší, tak ji budeme motivovat k tomu, aby si s příspěvkem magistrátu vůz zakoupila do svého majetku,“ říká koordinátorka projektu Andrea Vlásenková.

Kam který vůz půjde, ještě magistrát přesně neurčil. „Může to být v oblasti záchranné služby, může to být ve správě služeb nebo u městské policie,“ vypočítává náměstek primátora Karel Březina.

Místo 25 milionů dostanou firmy zlomek. Postačí jim to

Právě náměstek Březina chtěl podle Hospodářských novin původně pražské radě navrhnout, aby odsouhlasila na elektromobilitu mnohem větší peníze. Pro soukromou firmu měl podle novin původní záměr znamenat příjem až 25 milionů korun bez výběrového řízení. Na poslední chvíli se ale vše změnilo, žádný podobný návrh městská rada nedostala. „Nakonec máme pět milionů korun, které jsou určeny na propagaci celého projektu a dalších pět milionů je určeno na zakoupení tzv. flotily elektromobilů,“ uvádí koordinátorka projektu Andrea Vlásenková.

Současně přiznává, že nákup většiny z plánovaných sedmnácti elektromobilů nakonec uhradí energetické firmy. Město věří, že to nakonec součet výdajů projektu výrazně sníží. „Celou částku, která je na ten projekt vyčleněna, bychom tak ani do konce roku nemuseli utratit,“ podotýká Andrea Vlásenková.

I elektromobily mohou škodit

Už teď odborníci varují před případným opačným extrémem - masivním rozšířením elektromobilů. Například podle rektora ČVUT by teoreticky sto tisíc elektromobilů spotřebovalo obrovské množství energie. „Sto tisíc automobilů představuje tisíc megawattů, což je polovina výkonu Temelína,“ uvádí Václav Havlíček a dodává: „Celkový objem energie, pokud je vyráběn v jednom místě, by mohl způsobit i lokální zhoršení životního prostředí – zejména v okolí tepelných elektráren.“

Současný pilotní projekt má vedle posouzení, zda má město využívat elektromobily, vyhodnotit taky ekonomičnost a ekologičnost jejich provozu.

Tepelná elektrárna
Tepelná elektrárna
Více fotek
  • Tepelná elektrárna autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/5/461/46008.jpg
  • Představení elektromobilů pro pražské organizace autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2462/246110.jpg
  • Elektrárna autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/24/2372/237105.jpg