Stavět cyklostezky v Praze je skvělý byznys

Praha - V Česku se staví nejen nejdražší dálnice v Evropě, ale i velmi drahé cyklostezky, a to především v Praze. Ve Vysočanech například stál jeden kilometr necelých padesát milionů. Pozoruhodnou historii má ale i cyklostezka kolem Vltavy směrem do Roztok. Tady už investor, Technická správa komunikací (TSK), utratil čtrnáct milionů, přestože se ještě ani nekoplo do země. Objevují se ale i další pochybná fakta, kdy její zhotovitel nemá například potřebnou autorizaci k její stavbě.

Jako o mimořádně drahé cyklostezce se nyní mluví o cyklostezce v Praze-Sedlci. Tři sta metrů za asi osmnáct milionů korun. Zvláštní na této cyklostezce je také to, že se ještě ani nezačala budovat a město už za ni zaplatilo necelých čtrnáct milionů. Unikátní cyklostezka v podobě zavěšených ramp ve stráni má vzniknout proto, aby se cyklisté, dostali na cestu vedoucí podél levého břehu Vltavy a nemuseli přejíždět silnici. Magistrátní komise pro cyklodopravu, v čele s Pavlem Polákem, totiž úsek vytipovala jako nebezpečný.

Navrhovaných variant bylo několik. Některé nesplňovaly státní normu, jiné byly prý nebezpečné. Současná varianta za osmnáct milionů je následující. Celý úsek je dlouhý asi 800 metrů. Zhruba 500 metrů pojedou cyklisté po stávajícím chodníku, následně po jakémsi obchvatu autobusové zastávky se vrátí na chodník a na jeho konci se cyklisté svezou k Vltavě. Podle architekta Radima Šimka je ale tato varianta zbytečně komplikovaná, drahá a šla by vyřešit jinak. „Ale samozřejmě u nízké zakázky se ztratí míň peněz než u drahé zakázky,“ konstatuje Šimko.

Cyklostezka způsobila rozruch mezi pražskými zastupiteli

Jestli se cyklostezka postaví, jasné není. Způsobila totiž rozruch mezi pražskými zastupiteli. Zastupitelka Monika Krobová Hášová už totiž na předraženou cyklostezku upozornila Výbor pro sport, cyklistku, volný čas a výstavnictví. „Rádi bychom dosáhli toho, aby se takovéto cyklostezky nestavěly, abychom stavěli hospodárně, účelně a transparentně. Pokud by se nám povedlo to, že by se tato stavba přerušila a udělal se nový projekt, kde by ta cyklostezka stála v řádech milionů korun daleko méně, tak by to bylo úplně optimální,“ říká Hášová.

Jestli se něco takového podaří, ale jisté není. TSK už totiž v roce 2009 podepsala smlouvu o dílo se zhovotitelem stavby Lubomírem Boubínem. Ten měl podle smlouvy cyklostezku dodělat už na podzim roku 2009. Stavět se podle mluvčího TSK Tomáše Mrázka ale nezačalo proto, že odbor dopravy městské části Prahy 6 nevydal dopravně inženýrské rozhodnutí (DIR), nutné k zahájení stavby. Ve skutečnosti o něj ale TSK nepožádala. Neudělala to ani v roce 2009, ani vloni. Učinila tak teprve před třemi týdny.

Vysvětlovat bude muset TSK ještě další věci

Václav Sládek, právník:

„V této záležitosti měl někdo zřejmě enormní zájem, aby pan Boubín stavěl.“

Jednou z nich je to, proč zhotoviteli stavby, Lubomíru Boubínovi, už takřka celou stavbu zaplatila. V původní smlouvě se totiž píše, že Boubínovi nebudou vypláceny zálohy a peníze se budou fakturovat po provedení prací. Den po fakturaci na částku třináct milionů s ním ale ředitel TSK podepisuje dodatek, kterým zálohu schvaluje. To není podle právníka Václava Sládka standardní postup.

Podle Sládka by tak tento postup měl někdo zdůvodnit, protože se podle jeho slov nejedná o dbalé nakládání finančními prostředky. Veřejná sféra by neměla proplácet nerealizovanou výstavbu. A tady v podstatě zálohovou formou je předfinancovánváno něco, co vůbec postaveno ještě není, dodává. TSK se ale hájí tím, že dostala finanční prostředky přidělené z rozpočtu na konci loňského roku a přistoupila k zálohové platbě, aby ty finanční prostředky nemusela vracet zpět do rozpočtu.

Boubín již realizoval pro TSK zakázky za více jak 200 milionů korun

„Působí to na mě, že tady existují nadstandardní vztahy mezi TSK a panem Boubínem. Když už TSK poskytne takovéhle zálohové prostředky, tak by mělo panu Boubínovi hodně důvěřovat. Je to něco, co je podle mě nenormální,“ říká bývalý místopředseda finančního výboru zastupitelstva hl.m. Prahy Jiří Witzany. TSK asi ale opravdu Boubínovi důvěřuje, protože za poslední čtyři roky Boubín realizoval pro TSK zakázky za více jak dvě stě milionů korun.

Další podivuhodností je to, že podle České komory autorizovaných inženýrů a techniků Boubín nemá autorizaci stavět cyklostezky, což potvrdil i její předseda Pavel Křeček. Podle něj má Boubín autorizaci na pozemní stavby, ale ne však na dopravní. A cyklostezky jsou dopravní stavbou. Mluvčí TSK Mrázek na tento fakt Reportérům ČT řekl, že mají jiné informace než TSK. Celé jednání kolem výstavby této cyklostezky je tak podle zastupitelky Hášové na hranici podvodu.