Na ruzyňské letiště vlakem i tramvají

Praha – Největší české mezinárodní letiště nejlépe obslouží železnice. Dopravní výbor pražského magistrátu se to dozvěděl ze studie, kterou připravil Útvar rozvoje hlavního města. Výbor proto podpořil stavbu odbočky od pražsko-kladenské dráhy na letiště. Současně se ale zastupitelé postavili za možnou stavbu tramvajové trati do Ruzyně. S prodloužením metra na letiště se nyní nepočítá.

Před napojením hlavního terminálu ruzyňského letiště na železniční síť bude muset projít rekonstrukcí současná trať z Prahy do Kladna. Ačkoli se na ní v roce 2008 dohodlo ministerstvo dopravy, pražský magistrát a radnice Prahy 7 a 6, modernizace neprobíhá. Podle Pavla Mathého ze Správy železniční dopravní cesty se kvůli požadavkům městských částí postupně výrazně navýšily předpokládané náklady na rekonstrukci dráhy. Stát poté výstavbu kvůli nedostatku financí odložil.

Zastupitelé z dopravního výboru ale vlaky na ruzyňské letiště chtějí a nová studie jejich mínění podpořila. „Závěr říká, že vlak je nejlepší varianta. Pojďme do ní,“ vyzval své kolegy zastupitel Tomáš Hudeček (TOP 09).

Kolejové propojení letiště s centrem Prahy mělo zajistit i metro. S tím se dnes už příliš nepočítá. „Metro by dosáhlo asi čtyřicetiprocentní efektivity ve srovnání s železnicí,“ upozornil Marek Zděradička z Útvaru rozvoje hlavního města, který studii připravil.

Dopravní výbor naopak pověřil městský dopravní podnik, aby zpracoval posouzení možné stavby tramvajové tratě k letišti. Mělo by jít o prodloužení současné trati od smyčky Divoká Šárka. „Velkou část bychom vedli v koridoru železniční tratě, státu bychom pak koridor mohli předat zpět do užívání,“ popsal generální ředitel dopravního podniku Martin Dvořák. Posouzení spojení na letiště pomocí tramvají by mohlo být hotové zhruba v polovině roku.