Na motorce, z níž nejde spadnout, se řidiči učí ovládat stroj

Praha – V České republice startují výjimečné kurzy pro motorkáře, bezpečně si můžou vyzkoušet, jak se stroj chová v mezní situaci, čímž se učí ho lépe ovládat. Výcvikem účastníky provádí vicemistr Evropy v mototrialu Miroslav Lisý. Ve výcviku pomáhá nový bezpečnostní rám, který je namontován na výukových motorkách. Chrání řidiče i stroj před pádem na bok. Záštitu nad projektem převzalo ministerstvo dopravy.

Samotná výuka se skládá z teorie, kde Lisý účastníky učí, jak ovládat motorku, jak správně sedět, nebo se snaží vyvrátit některé mýty panující o motorkách. V praktické části zase ukazuje, jak správně brzdit či projet zatáčkou. „Většina lidí si myslí, že motorka zabrzdí rychleji než auto, a proto nedodržuje bezpečné odstupy,“ řekl Lisý. Podle něj ale ve většině případů zabrzdí dříve právě auto.

Miroslav Lisý:

„Řada motorkářů neumí citlivě dávkovat přední brzdu, smekne se přední kolo a následuje pád. I tento pád může bezpečným způsobem zažít účastník.“

„Nejčastější chybou je přecenění svých schopností, rychlá jízda, špatný odhad vzdálenosti od automobilu, třeba při odbočování. Pak samozřejmě samotné zvládnutí stroje v náklonu a při brždění,“ vypočítává rizika jízdy na motorce Miroslav Lisý.

Projekt podle jeho manažerky Adély Konárkové reaguje na dlouhodobou statistiku nehodovosti motorkářů. Jen loni se motorkáři podíleli na 1 290 nehodách, přičemž přes 1 000 z nich připadlo na motorky s kubaturou větší než 100 kubických centimetrů. Při nehodách zahynulo 62 motorkářů, 258 bylo těžce zraněno. Největší podíl na počtu nehod měli řidiči ve věku od 25 do 34 let, nejčastěji bylo příčinou nehod nezvládnutí motorky nebo nepřizpůsobení rychlosti technickému stavu vozovky.