Experti: České zákony připouští nebezpečně nízký vzorek pneumatik

Praha – Dezén o hloubce jen 1,6 milimetru stačí na to, aby řidiči v Česku prošli dopravní kontrolou. Jestli to považovat za přílišnou měkkost zákona nebo rovnou hazard, se dopravní experti neshodují. Za jedno jsou ale v tom, že takový dezén rozhodně nestačí. Aby auto bezpečně zabrzdilo i na mokrém povrchu, musí mít podle nich na gumách minimálně 4 milimetry.

Policisté se v poslední době stále častěji zaměřují na kontrolu pneumatik. Jenže podle dopravních expertů to nemá valný smysl. Zákon je v České republice příliš tolerantní a řidičům dovoluje minimální dezén. „Zjednodušeně bychom řekli, že minimální hloubka by měla být dvojnásobná,“ míní mluvčí ÚAMK Igor Sirota. „Vyjeté koleje, průtrž, přívalovky, louže – pak jednoznačně pneumatika, která má 1,6 milimetru vytlačí vodu pod sebe, ale neodvede ji,“ popsal.

Důkazy přináší i jedna z mnoha studií, které se tímto tématem zabývaly. Srovnala letní pneu s minimálním vzorkem, který ukládá v Česku zákon s téměř novou pneumatikou o hloubce dezénu 6 milimetrů. Brzdná dráha staré pneumatiky byla dvojnásobná. Možné nebezpečí, které se může v pneumatikách s minimálním vzorkem skrývat, si přitom uvědomují vlády řady evropských zemí. „Například Rakousko má vyšší hranici a nikoho to neudivuje, to samé je v Německu,“ připomněl Sirota.

České ministerstvo dopravy ale tvrdí – ke změnám není důvod, český zákon mezinárodním normám odpovídá. „Jsou to jak normy Evropské unie, tak OSN, vychází ze ženevských konvencí,“ uvedl mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský. Zvýšení povinné hloubky dezénu by podle něj vyvolalo kritiku kvůli nutnosti často měnit drahé obutí. „Jestliže nová pneumatika má hloubku vzorku někde kolem osmi milimetrů, pak byste ji nutil všechny majitele vozů vyměňovat už v polovině její životnosti,“ podotkl.

Dopravní experti ale s argumenty resortu dopravy nesouhlasí. „To je jenom naprosto dobrá vůle ministerstva dopravy a zohledňuje ekonomiku, jinak naprosto nic jiného,“ prohlásil instruktor bezpečné jízdy Jiří Patera.

Na rozdíl od letních gum nemá český zákon benevolenci při zimním obutí - tam právě 4milimetrová minimální hranice bez výjimky platí. A zákonodárci chtějí navíc nařídit řidičům i to, aby byly v době od listopadu do konce března zimní pneumatiky povinné po celém Česku.

Individuální automobilová doprava
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24