Plzeň bude mít západní obchvat, úřady se dohodly

Plzeň – Dopravní stavba, která má výrazně odlehčit plzeňským ulicím, nebude mít zpoždění. Zatím se přitom o stavbu přel magistrát s krajským úřadem. Rozpory o tom, kdo vykoupí pozemky pro nové elektrické vedení, byly tak velké, že hrozil stop stav. Úřady se ale nakonec dohodly. Po západní části plzeňského obchvatu by se tak řidiči mohli projet v roce 2015.

Každý, kdo projíždí západní částí republiky z jihu na sever, nakonec uvázne v kolonách v Plzni. Řidiči musí počítat se zdržením, obyvatelé ulic, kudy dnes vede průtah, s hlukem a špatným vzduchem. Aby se situace zlepšila, musí vzniknout západní část obchvatu západočeské metropole. Jeho stavba ale má už dvouleté zpoždění. Zatím ji zdržoval výkup pozemků a spory magistrátu s krajským úřadem.

Kraji kvůli zdržení hrozil velký finanční problém. Kdyby dál váhal, musel by vrátit Evropské unii stovky milionů, které však už prostavěl. Teď se konečně zdá, že stavba bude pokračovat. „Jsem rád, že jsme se včera s městem dohodli,“ řekl hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec. „Město Plzeň dostalo další lhůtu, aby vypořádalo výkupy,“ dodal.

Jistá však zatím je pouze dostavba první části západního obchvatu. Ta však sama městu příliš nepomůže. „Bude mít význam až v době, kdy bude obchvat celý dostavěn,“ vysvětlil náměstek primátora Petr Rund.

Celá západní část obchvatu má být hotova v roce 2015. Po autech z nejvytíženějšího směru Praha–Norimberk, která odvedla dálnice D5 před pěti lety, se tak vnitřní Plzeň zbaví také směru Karlovy Vary – Klatovy. Pro úplné „vyčistění“ od tranzitní dopravy ale bude nutné ve stavbě obchvatu pokračovat dál. Do čtvrtého největšího města Česka vedou další významné silnice I. třídy. Všechny přivádějí auta přímo do centra.