Za nové vlaky ICx zaplatí DB miliardy eur

Frankfurt nad Mohanem – Společnost Německé dráhy (DB) uzavřela se Siemensem smlouvu o dodávce 300 elektrických jednotek označovaných jako ICx. Právě ony se mají v budoucnu stát základem dálkové flotily největšího německého železničního dopravce. Nahradit by měly nejprve vlaky Intercity tvořené klasickou soupravou vagonů s lokomotivou, později i starší generace vysokorychlostních vlaků ICE. Podle rámcové smlouvy zaplatí DB za dodávku, která bude probíhat až do roku 2030, přes pět miliard eur.

První 130kusovou sérii jednotek ICx chtějí DB uvést do provozu po roce 2016, dalších 90 souprav je obsaženo v opci. Objednávku posledních 80 vlaků, o kterých rámcová smlouva hovoří, mohou DB ještě odříct.

Vlaky ICx mají co nejvíce sjednotit podobu dálkových vlaků společnosti DB, kromě nich budou cestující jezdit ve dvoupodlažních jednotkách, které pro vlaky Intercity vyrobí Bombardier. „Pro mě je důležité především, že budou přínosem pro naše zákazníky,“ podotkl při podpisu smlouvy se Siemensem o nákupu ICx ředitel DB Rüdiger Grube.

Jednotky ICx by měly být vyráběny v několika variantách s různou kapacitou a také s různou maximální rychlostí. První série bude určena pro rychlosti do 230 kilometrů za hodinu. Až ale přijde čas k nahrazení rychlostních jednotek ICE, bude potřeba upravit nové vlaky tak, aby mohly jezdit až 300kilometrovou rychlostí.

O nákupu souprav pro dálkovou dopravu od Siemensu uvažují také České dráhy. Mělo by však jít o netrakční jednotky Viaggio Comfort, které už jezdí například v Rakousku pod označením Railjet. Rozměry dodávky mají být podstatně skromnější – pokud ČD se Siemensem smlouvu uzavřou, dostanou šestnáct vlaků za více než čtyři miliardy korun.