Vlaky z Prahy do Ostravy už stát dotovat nebude

Praha – Ministerstvo dopravy už nebude dopravcům hradit ztrátu vzniklou v provozu přímých vlakových spojů mezi Prahou a Ostravou. Méně peněz tak dostanou České dráhy, které jsou zatím jediným dopravcem na trati. Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský ale potvrdil, že dráhy chtějí zachovat stávající počet vlaků. I kdyby ČD nakonec některé spoje škrtly, cestující stále budou mít z čeho vybírat. Už v létě by měly z Prahy na Ostravsko začít jezdit spoje dopravce Regiojet, v prosinci 2012 se má připojit i společnost Rapid Express.

Od roku 2008 do loňska platil stát Českým drahám za provoz vlaků všech kategorií s výjimkou Pendolin. Loni v prosinci sice stát přestal platit za provoz spojů kategorií Intercity a Eurocity, vzhledem k změně kategorie většiny vlaků šlo ale spíše o drobnost. Úplné zrušení plateb za prokázanou ztrátu z provozu dálkových vlaků mezi Prahou a Ostravou však bude zásadní změnou.

Nejen vlaky, ale i vagony vyšší kvality

Dráhy, které ještě loni v případě poruch modernějších vozů beze studu posílaly na vlaky Intercity z Prahy na Ostravu staré rychlíkové vagony, teď musí hledět na to, aby přitáhly dostatek cestujících pro zaplacení svých spojů. Zároveň musí nabídnout dostatečnou kvalitu, aby cestující raději nenastoupili do vlaků konkurenčních firem. A tak se ve vagonech objevují novinky zpříjemňující cestování. „Je to například modernizace vlaků – více klimatizovaných vozů, vozů se zásuvkami s napájením elektřiny pro mobilní telefony, pro počítače,“ shrnul mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Soukromí dopravci věří, že na pražsko-ostravské trase obstojí. Recept Regiojetu a Rapid Expressu na přilákání cestujících je stejný – vysoký komfort. Cenová válka se zřejmě nechystá. České dráhy nabízejí věrným zákazníkům elektronické jízdenky za 230 korun, cestující bez In-karty zaplatí za cestu ve druhé třídě přes 300 korun. „My tu cenu budeme nabízet taky. Ale budeme se snažit to postavit na lepším servisu,“ slíbil předseda představenstva Regiojetu Radim Jančura.
0

Ušetřené peníze chce stát využít na jiných dálkových linkách

Stát ušetřené finanční prostředky na trati mezi Prahou a Ostravou přesune na ztrátové rychlíkové trasy, o které se dopravci neperou a bez státních příspěvků by z nich mohly vlaky zmizet. „Ušetřené peníze bychom rádi přesunuli na jiné linky, kde hrozí z nedostatku finančních prostředků zrušení vlakových spojení,“ zdůraznil Martin Novák z ministerstva dopravy.

Do prosince 2007 (kdy začal platit jízdní řád pro rok 2008) platil stát Českým drahám pouze ztrátu vzniklou provozem vlaků kategorie rychlík a expres. Na provoz vlaků Intercity a Eurocity přispívali cestující i povinným příplatkem za 60 korun. V roce 2008 byl ale příplatek zrušen, neboť se ČD a ministerstvo dopravy dohodly, že stát objedná a zaplatí provoz všech dálkových vlaků. Situace se změnila loni, kdy ministerstvo dopravy v rámci úsporných opatření oznámilo, že za provoz vlaků IC/EC už nebude platit. Část vlaků EC byla poté „degradována“ na expresy, a tak v tzv. závazku veřejné služby zůstaly, k objednávání (a placení) některých dalších spojů zavazují stát mezinárodní dohody. Mezi dálkové vlaky patří spoje kategorií Eurocity, Intercity, expres a rychlík (též Supercity a Euronight).

1