U Stříbra vykolejil vlak, trať bude neprůjezdná několik dní

Stříbro - Po devítiměsíční výluce byl otevřen železniční koridor mezi Plzní a Chebem. Cestujícím měl přinést větší komfort a rychlejší dopravu. Ale hned ranní vlak na trati u Stříbra vykolejil a poškodil koleje i svůj podvozek. Předběžná škoda je vyčíslena na 1,5 milionu korun na trati a 200 tisíc korun na vagonu. Trať zůstane neprůjezdná minimálně několik dní. Při nehodě se nikdo nezranil.

Osobní vlak jel ze Svojšína do Plzně. V 6:53 vyjížděl ze Stříbra. Souprava se třemi vagony vykolejila kousek za nádražím. Pochybení strojvedoucího nebo dispečerů vyšetřovatelé vyloučili. Proč vlak vykolejil, se zatím neví. Poškozena byla jak trať, tak podvozek vagonu. „Výluka se možná protáhne na několik dní, protože byla poškozena i jedna výhybka se zabezpečovacím zařízením. Bude také třeba vyměnit poničené betonové pražce,“ uvedl mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Na trati mezi Chebem a Plzní přitom měla dnes večer skončit po téměř pěti letech série nepřetržitých výluk kvůli stavbě III. tranzitního železničního koridoru, která si vyžádala náklady asi 13,1 miliardy korun. Stavební úpravy na trati mezi Plzní a Chebem byly rozděleny do tří etap. Jako poslední prošel úpravou úsek mezi Planou u Mariánských Lázní a Chebem. Náklady na jednotlivé etapy se pohybovaly kolem 4,4 miliardy korun.

Moderní, ale bez spojení do Bavorska

Aby se koridor stal řádnou součástí transevropské železniční sítě, do které je řazen, budou nutné ještě další úpravy mezi Chebem a pohraničním Schirndingem. „Momentálně je zpracovávána studie na provedení úprav zbývajícího úseku trati z Chebu až na hranice s Německem. V tomto případě ovšem zůstává řada nejasností vzhledem k nejasné koncepci rekonstrukce trati na německé straně,“ uvedl mluvčí SŽDC Halla.

Česká i bavorská vláda se nedávno shodly, že by hlavním tahem spojující obě země měla být dráha přes Domažlice a Furth im Wald. V tom případě by měla čerstvě zrekonstruovaná chebská trať pouze vnitrostátní význam.

Až dvakrát rychleji, ale přesto pomalu

Součástí rekonstrukce trati byla výstavba nových nástupišť nádraží, zdvoukolejnění větší části původní jednokolejky, stavba nového zabezpečovacího zařízení i sloupů trakčního vedení a také dosazení nových kolejí. Jízda na nich bude klidnější a také rychlejší než dříve – ačkoli se ani zdaleka nepřiblíží 160 kilometrům, které podle dávných slibů měly být běžné na všech koridorových tratích. Všechny tři úseky mezi Plzní a Chebem jsou uzpůsobeny provozu rychlostí až 120 kilometrů za hodinu, pouze vlaky s naklápěcí skříní, jako je Pendolino, budou moci jezdit rychleji – v posledním dokončeném úseku ze Stříbra do Plané až 140 km/h, mezi Plzní a Stříbrem ještě o deset kilometrů rychleji. Zrychlení je přesto zásadní. Po klikaté trati před její modernizací musely vlaky místy zpomalovat až na 60 km/h a jejich rychlost nepřesáhla 90 km/h.

Právě Pendolino by mělo v sobotu 14. května svézt cestující z Prahy do Mariánských Lázní. Poprvé bude možné svézt se vlakem s naklápěcí skříní také mezi Prahou a Plzní. Ve zvláštním vlaku budou platit běžné jízdenky ČD, bude současně nutné zarezervovat si místo. Místenka ale bude zdarma.