Vlaky vyjely proti sobě, tragédii zabránil generální stop

Praha – Několik „generačních střetů“ je k vidění v pražském železničním uzlu. Na moderní Nové spojení navazují tratě, z nichž některé mají velmi zastaralou infrastrukturu včetně zabezpečovacího zařízení. Nedaleko vysočanského nádraží se na jedné koleji se ocitly dva vlaky, které jely proti sobě. Tragédii zabránil tzv. generální stop, kterým dispečeři na dálku zastavili všechny vlaky na trati. Soupravy, kterým hrozila srážka, se zastavily na dohled od sebe.

Nehoda se stala v neděli odpoledne na starém úseku trati z Vysočan na Wilsonovo nádraží v Praze. Podle železničářů byla jen otázka času, kdy k podobné události dojde. Zabezpečovací zařízení, které úsek chrání, je staré skoro 60 let. Pamatuje ještě docela jinou podobu pražského železničního uzlu, kdy se z Vysočan nejčastěji jezdilo na těšnovské nádraží.

Vytížená trať, kudy jezdí vlaky z Prahy na Nymburk a Hradec Králové i na Mladou Boleslav a Turnov, je tak zabezpečena hůře než leckterá lokálka. Odpovědnost za bezpečnost tisíců lidí, které úsekem denně projedou, spočívá na obsluhujícím personálu. „Volnost vlakových cest není zjištována technickými prvky, ale zjišťují ji vizuálně lidé. To může být atribut snížené bezpečnosti,“ shrnul Zdeněk Chrdle, generální ředitel společnosti AŽD, která železniční zabezpečovací zařízení vyrábí.

Těsně před vzájemnou srážkou se železičářům podařilo zastavit rychlík, který jel z Trutnova přes Hradec Králové do Prahy, a osobní vlak z Prahy do Mladé Boleslavi. V ohrožení byli především lidé v regionálním spoji, který byl sestaven z motorového a přívěsného vozu, zatímco rychlík měl podobu lokomotivy s klasickými vagony.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), které trať patří, o problému ví. Zabezpečení však nezmodernizovala ona ani státní dráhy, kterým trati patřily dříve – a to přesto, že v uplynulých desetiletích byla trať přes pražské Vysočany elektrizována, napojena na železniční křižovatku na Balabence a později na Nové spojení a provoz na ní rok od roku sílil.

Podle SŽDC je trať ve Vysočanech však osazena zabezpečovacím zařízením, které přes fakt, že jde o relativně starý systém, dokázalo při správném použití obsluhou srážce efektivně zabránit.

Podle vyjádření SŽDC byla celá situace ve Vysočanech v neděli odpoledne vyvolána předchozí krádeží kabelů, což v daném prostoru znemožnilo standardní ovládání výhybek. Pro tyto situace platí jednoznačný režim, kdy signalisté hlásí výpravčímu nastavení výhybek a ten teprve poté vydá strojvůdci písemný rozkaz k vyjetí na kolej. Protože však signalista dal výpravčímu špatnou informaci, ten pustil na konkrétní kolej vlak přes to, že tato kolej byla obsazena soupravou přijíždějící z druhé strany.