Do Českého ráje cesta rozbitá je – a zůstane tak

Turnov – Do Českého ráje letos nejspíš příliš příjemná cesta nebude – přinejmenším ne autem. Na turisty totiž kromě nejrůznějších služeb čekají rozbité silnice. Většina z nich zůstane i v létě ve stavu, do kterého je dovedla zima. Silničáři budou přednostně opravovat nejvytíženější trasy. Zatím ale nezahájili ani slíbenou opravu nejdůležitější přístupové cesty z Malé Skály na Frýdštejn. Stav silnic je přitom dlouhodobým předmětem stížností návštěvníků Českého ráje.

Oprava rozpadlé silnice z Malé Skály na Frýdštejn nezačala nejšťastněji. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže začal zkoumat soutěž na dodavatele stavby. Od krajské silniční správy dostane za rekonstrukci silnice 55 milionů korun.

Podle místních podnikatelů a zástupců obcí je jakékoli zdržení katastrofální. Silnice je totiž tak děravá, že občas ani není kudy výmoly objet. „Je to samá díra, určitě to nepřispívá k návštěvnosti kraje,“ zdůraznil majitel outdoorové agentury Martin Bauer.

Pokud antimonopolní úřad zakázku potvrdí, začne se čtyřkilometrová silnice opravovat v červnu, informoval provozní náměstek Krajské správy silnic Libereckého kraje Petr Šén.

Ostatní silnice v Českém ráji zůstanou v takovém stavu, v jakém jsou. Kraj na opravy nemá dost peněz, po loňských povodních a dvou tuhých zimách by potřeboval čtyři miliardy korun. Přednost musí dostat nejdůležitější a nejvytíženější silnice. „Přihlížíme k intenzitě dopravy, zájmům veřejné dopravy,“ uvedl Petr Šén ze silniční správy. Dodal, že turistické cíle jsou jedno z kritérií, ke kterým silničáři přihlížejí. Není ale jediné, a tak se většina vedlejších silnic i v okolí oblíbených lokalit nadále rozpadá.

Lidé, kteří propagují turistiku v oblasti, ale připomínají, že po silnicích nejezdí jenom auta a autobusy. „Slouží i pro cyklisty. Když je tam špatný povrch, je taková silnice potenciálně nebezpečná,“ zdůraznil ředitel Sdružení Český ráj Aleš Hozdecký.

Poslední velká oprava proběhla v Českém ráji před třemi lety. Silničáři zrekonstruovali komunikaci z Hrubé Skály do Čertoryjí. Zahájení stavby ale předcházela léta stížností obyvatel, kteří sepsali i petici.