SŽDC už ztrácí s RegioJetem trpělivost

Praha - Vyjedou nebo nevyjedou? Tak by mohla znít aktuální sázka cestujících na trati Praha–Ostrava. Od loňského prosince totiž figurují na této relaci v jízdním řádu nové spoje společnosti RegioJet, tedy železniční varianty známých žlutých autobusů. Jenže ani po půl roce platnosti grafikonu ještě nevyjel jediný žlutý vlak. Správě železniční dopravní cesty (SŽDC), která grafikon sestavuje, už došla trpělivost: do budoucna chce i za takové vlaky na papíře od provozovatelů zaplatit.

Vyjedeme na jaře, nejpozději v létě, budeme noví, lepší, komfortnější, levnější, čistější – tak RegioJet definoval své cíle při nástupu na koleje. Teď záměry na zlepšení tuzemské kultury cestování kalí odklady se startem, k nimž dochází navzdory platnému jízdnímu řádu. „Tím, že někteří dopravci do jízdního řádu před rokem vstoupili, prakticky zablokovali některé časy a některé lukrativní trasy, svůj rozjezd ale stále odkládají,“ komentuje situaci mluvčí SŽDC Pavel Halla. „V aktuálním jízdním řádu to bylo poprvé přesunuto někam do jarních měsíců, pak se to přesouvalo na červen a teď nově je to přesunuto na prosinec.“

RegioJet v tom ale problém nevidí. Podle mluvčího Aleše Ondrůje má společnost od počátku v jízdním řádu uvedenu poznámku, že vyjede až poté, co tuto skutečnost veřejně oznámí. „Problém to není, my jsme naše spoje zatím třeba vůbec nezveřejňovali v internetových vyhledávačích,“ tvrdí Ondrůj s tím, že do konce roku jejich vlaky vyjedou určitě. „Prosinec je skutečně termín nejzazší, my si dokonce myslíme, že to bude dřív. Navíc jsme ministerstvu dopravy dali garanci, že v rámci letošního roku vyjedeme, a to určitě splníme.“ Oficiálně zatím společnost svoji nabídku neoznámila, ale v médiích už prezentovala, že její základní ceny na relaci Praha – Ostrava budou začínat zhruba na 250 až 300 korunách.

RegioJet také vyvrací pochybnosti o tom, zda má pro svůj start už zajištěn vozový park. „Provozní techniku máme. V tuto chvíli je v České republice devět našich lokomotiv a k nim budeme potřebovat několik desítek vozů, které už taky máme zajištěny,“ uvádí Ondrůj.

Váhání s výjezdem se ale sestavovatelům jízdního řádu nelíbí - od roku 2012 proto SŽDC mění systém. „Poučilo nás to v tom, že není možné, aby jakýkoliv dopravce blokoval danou trasu na úkor jiných. Nově bude platit, že kdo v grafikonu bude, tak za přidělenou kapacitu trati zaplatí, a to vždy - ať bude jezdit nebo ne,“ říká mluvčí SŽDC s tím, že v takovém případě už by se dopravcům odkládání startu nevyplatilo. „Podle našich kalkulací by to například na trati Praha-Ostrava představovalo až 80 procent nákladů dopravce. Ty by musel uhradit v každém případě. A kdyby nevyjel, ještě by přicházel o zisk z provozování drážní dopravy,“ vysvětluje.

RegioJet teď podle posledních informací vybírá vlakový personál a zároveň si zajišťuje síť prodejních míst na železničních stanicích v Česku. Svoji první pobočku už společnost otevřela na pražském hlavním nádraží. Lístky do svých vlastních vlaků tam ale zatím prodávat nemůže.