Na provozu letounů AWACS se ode dneška podílí i Česko

Geilenkirchen – Česko je ode dneška oficiálně 18. členem programu včasné ochrany a řízení NATO, bude se tak podílet na provozu speciálních letounů AWACS. Ministerstvo obrany si od tohoto kroku slibuje větší zapojení do rozvoje obranyschopnosti celé Severoatlantické aliance. Navíc prý Česko vysílá ostatním aliančním spojencům signál, že je odpovědnou a spolehlivou zemí. Účast v projektu bude stát armádu zhruba 90 milionů korun ročně, většina peněz by se ale měla vrátit díky přímé nebo nepřímé účasti domácích podniků na modernizačním programu.

Poznávacím znamením letounů AWACS je typický devítimetrový talíř nad trupem. Dnes poprvé zavlála nad základnou v německém Geilenkirchenu i česká vlajka. Čtyři čeští vojáci už přitom na těchto strojích létají, jsou mezi nimi i pilot Milan Vojáček a navigátor Jindřich Sněhota, kteří už byli dvakrát na ostré misi nad Afghánistánem. Výcvik dalších dvou českých vojáků pro nasazení v posádce na palubě letounu právě probíhá a vyslání vojáků do dalších čtyř pozic se připravuje od srpna.

Zatím největší operací, do které se letadla AWACS zapojila, bylo střežení USA po teroristických útocích v roce 2001. Mají za sebou také operace na Balkáně nebo v Iráku. Teď pomáhají spojencům v leteckých operacích nad Libyí. Podle velitele mezinárodní jednotky v Geilenkirchenu Burkhardta Pototzkyho tam hlídají stroje bezletovou zónu, denně prý hlídkují asi 16 hodin.

Na programu by mohly vydělat české firmy

Ministr obrany Alexandr Vondra (ODS) podepsal přístupové dodatky ke smlouvě NAEW&C (NATO Airborne Early Warning & Control) loni v září. Tento dokument vstoupil v platnost loni v prosinci, čímž se Česko stalo plnoprávným členem vzdušného systému včasné výstrahy.

Česko sice do roku 2013 zaplatí za modernizaci systému 170 milionů korun, dalších 90 milionů pak bude ročně přispívat na provoz. Účast Česka v systému ale může být finanční injekcí pro český průmysl. Alianční agentura NAPMA, která za systém zodpovídá, totiž garantuje účastnickým zemím téměř 100procentní návratnost peněz, které do systému vložily, formou přímé nebo nepřímé účasti domácích podniků na modernizačním programu. České podniky by měly začít s výrobou součástí systému v roce 2012.


Programu NAEW&C se ode dneška účastní 18 členských zemí NATO, z nichž 17 se finančně podílí na provozu a modernizaci radarových letounů a aliančního vzdušného systému včasné výstrahy. Osmnáctým členským státem je Velká Británie, která na své náklady provozuje vlastní radarové letouny E-3D.