Pára v Děčíně připomene výročí trati

Děčín – Do 60. let minulého století se na chvíli vrátí hlavní železniční trať z Prahy do Děčína. Projede po ní mimořádný rychlík vedený parní lokomotivou 498.022 „Albatros“, která kdysi patřila děčínskému depu a pražské rychlíky byly jejím denním chlebem. Cestující si ale pojedou připomenout ještě starší událost – železniční propojení Prahy a Drážďan, ke kterému došlo v roce 1851. Další historický vlak se vydá na kulaté výročí z Karlových Varů do Chebu. Povede ho parní lokomotiva 475.179 „Pětasedma“, která se na oslavách 950 let od založení pohraničního města setká také s německými parními lokomotivami, které přivedou historické vlaky z měst Zwickau, Gera a Neuenmarkt-Wirsberg. Třetí kulaté výročí, které o víkendu železnice připomenou, bude 130 let trati Kroměříž–Zborovice. Proto na ni přijede vlak z Valašského Meziříčí vedený lokomotivou 433.002 „Matěj“. Z pražského Braníka potom vyjede tradiční parní Vlak na Dobříš, z Českých Budějovic neméně tradiční vlak Peklík do Netolic, v Turnově bude připravena parní jízda do Rovenska pod Troskami.

Trať z Prahy do Drážďan, kterou postavila společnost Severní státní dráhy (z Prahy do Podmokel) ve spolupráci se společností Sasko-české státní dráhy (z Drážďan do Podmokel), se dočkala slavnostního otevření 6. dubna 1851, pravidelná doprava na ní začala o dva dny později. Protože státní dráha v Praze navazoval na trať z Olomouce, kde zase končila vídeňská trať, a z Drážďan v té době zase bylo možné dojet přes Lipsko do Berlína, znamenalo otevření posledního úseku trati v severních Čechách naprosto přelomovou událost přinejmenším z hlediska střední Evropy. Dodnes dráha plní roli hlavní spojnice Berlína s Vídní nebo Budapeští.

Výročí 160 let od otevření pražsko-drážďanské trati připomene jízda historického vlaku z Prahy do Děčína. Do jeho čela se postaví modrá parní lokomotiva „Albatros“, cestující povezou vozu z 50. let řady Bai. V Děčíne potom proběhnou městské slavnosti a otevřena bude expozice železniční zabezpečovací techniky na hlavním nádraží.

160 let trati Praha–Drážďany (sobota 21. května)

Trasa:

  • Praha Masarykovo n. – Kralupy nad Vltavou – Ústí nad Labem hl. n. – Děčín hl. n. a zpět (lokomotiva 498.022 „Albatros“)

Odjezdy:

  • z Prahy v 9:00
  • z Ústí n. L. do Děčína v 11:10
  • z Děčína v 16:05

Jízdné:

  • Praha–Děčín: 200 Kč (zpáteční 300 Kč)
  • Ústí n. L.–Děčín: 50 Kč (zpáteční 80 Kč)

0

Padesát let do milénia chybí Chebu. Na velkolepé městské oslavy přijedou i historické vlaky a na pohraničním nádraží se setkají hned čtyři parní lokomotivy. Organizátoři slavností připravili i jejich společné pózování na viaduktu přes Ohři. Výhradně po českém území povede trasa historického vlaku, který přiveze do Chebu hosty od Karlových Varů. V čele soupravy stane parní lokomotiva 475.179 „Pětasedma“, povede soupravu vozů z 50. let řady Bai. Cestující budou tvořit především výherci ze soutěže, kterou uspořádal Karlovarský kraj. Pokud se budou chtít svézt další zájemci, mohou zkusit štěstí na nádraží. Další vlak s lokomotivou řady 01 přijede ze Zwickau, odkud nejprve pojede po hlavní trati přes Hof do Marktredwitz a potom přes Schirnding dorazí do Chebu. Z Gery přes Plauen a Vojtanov dorazí do Chebu souprava vedená nákladní lokomotivou řady 41 a Neuenmarktu-Wirsbergu přes Bayreuth, Marktredwitz a Schirnding přibude vlak s tzv. válečnou lokomotivou typu 52. Železničním vrcholem oslav bude pózování všech čtyř lokomotiv na chebském viaduktu před třetí hodinou odpoledne. Předtím budou stroje vystaveny na nádraží.

950 let města Chebu (sobota 21. května)

Trasa:

  • Karlovy Vary – Sokolov – Cheb a zpět (lokomotiva 475.179 „Pětasedma“ nebo „Šlechtična“)
  • Zwickau Hbf – Plauen oberer Bahnhof – Hof Hbf – Marktredwitz – Cheb a zpět (lokomotiva 01.0509)
  • Gera Hbf – Plauen unterer Bahnhof – Adorf – Vojtanov – Františkovy Lázně – Cheb a zpět (lokomotiva 41.1144)
  • Neuenmarkt-Wirsberg – Bayreuth Hbf – Marktredwitz – Cheb a zpět (lokomotiva 52.8183)

Odjezdy do Chebu:

  • z Karlových Varů v 8:30
  • ze Zwickau v 6:34
  • z Hofu v 8:25
  • z Gery v 8:22
  • z Neuenmarkt-Wirsbergu v 8:25
  • z Bayreuthu v 9:37
  • z Marktredwitz v 10:10 a 10:47

Odjezdy z Chebu:

  • do Karlových Varů v 17:10
  • do Hofu a Zwickau v 16:51
  • do Gery v 16:35
  • do Bayreuthu a Neuenmartk-Wirsbergu v 16:35

Jízdné:

  • Karlovy Vary–Cheb: zdarma výherci z krajské soutěže, další zájemci seženou jízdenky na nádraží za neurčenou cenu
  • z Německa: 20 €

1

Kromě trati z Prahy do Drážďan slaví letos kulaté výročí svého vzniku také dráha Kroměříž–Zborovice. Provoz na ní byl zahájen 1. listopadu 1881. Dnes zajišťují provoz na dráze výhradně malé motorové vozy, které v připomínce 130 let od vzniku doplní historický vlak, který vyjede z Valašského Meziříčí. U nádraží v Kroměříži proběhne výstava železniční a hasičské techniky. Na cestě do Zborovic mohou cestující vystoupit z parního vlaku ve Zdounkách, odkud budou jezdit autobusy do Pohádkového lesa u nedaleké obce Divoky.

130 let trati Kroměříž–Zborovice (sobota 21. května)

Trasa:

  • Valašské Meziříčí – Hranice na Moravě – Přerov – Kroměříž – Zdounky – Zborovice a zpět (lokomotiva 433.002 „Matěj“)

Odjezdy do Zborovic:

  • z Valašského Meziříčí v 5:49
  • z Přerova v 7:08
  • z Kroměříže v 8:15 a 11:10

Odjezdy do Valašského Meziříčí:

  • ze Zborovic v 9:20 (pouze do Křoměříže) a 12:00
  • ze Zdounek v 9:40 (pouze do Kroměříže) a 12:09
  • z Kroměříže ve 14:10

Jízdné:

  • Valašské Meziříčí–Kroměříž: 60 Kč
  • Kroměříž–Zdounky: 60 Kč
  • Zborovice–Zdounky: 40 Kč

0

Nikoli ke kulatému výročí, zato už podvanácté vyjede z pražského Braníka na odbočnou trať tzv. Posázavského pacifiku historický Vlak na Dobříš. V jeho čele se představí lokomotiva 434.2186 z roku 1917, která větší část loňského roku na kolejích chyběla a zaskakovaly za ni jiné parní lokomotivy. Letošní jarní Vlak na Dobříš bude doprovozen kapelami Buffon's Steam Engines, Vlak na Dobříš a Flashback, které zahrají na nádražích v Měchenicích a v Dobříši. V cílovém městě potom proběhnou Májové slavnosti. Parní vlak se zatím vydá na krátkou vyjížďku do Malé Hraštice a zpět.

Vlak na Dobříš (sobota 21. května)

Trasa:

  • Praha-Braník – Vrané nad Vltavou – Měchenic – Dobříš a zpět (lokomotiva 434.2186 „Čtyřkolák“)
  • Dobříš – Malá Hraštice a zpět (lokomotiva 434.2186 „Čtyřkolák“)

Odjezdy:

  • z Prahy v 9:46
  • z Dobříše do Malé Hraštice ve 14:00
  • z Dobříš do Prahy 15:35

    Jízdné:

    • Praha–Dobříš: 200 Kč (zpáteční 240 Kč)
    • zpáteční Dobříš–Malá Hraštice: 100 Kč

    1

    Parní sezona začíná i v Jihočeském kraji. Z Českých Budějovic pojede historický vlak s lokomotivou 310.093 „Kafemlejnek“ do Dívčic a dále po lokálce do Netolic. Místní trať, která je v současnosti prosta pravidelné dopravy, tak zažije alespoň tradiční parní jízdu. Cestující se po ní budou moci projet jednou navíc, protože po dopoledním příjezdu do Netolic se historická souprava vrátí do Dívčic dozbrojit a odpoledne zase odjede pro cestující do Netolic.

    Peklík (sobota 21. května)

    Trasa:

    • České Budějovice – Dívčice – Netolice a zpět (lokomotiva 310.093 „Kafemlejnek“)
    • Netolice – Dívčice a zpět (lokomotiva 310.093 „Kafemlejnek“)

    Odjezdy:

    • z Českých Budějovic v 8:41
    • z Dívčic do Netolic v 9:44 a 14:00
    • z Netolic ve 12:00 (pouze do Dívčic) a 16:01

    Jízdné:

    • České Budějovice–Netolice: 150 Kč (zpáteční 200 Kč)
    • Netolice–Dívčice: 50 Kč (zpáteční 80 Kč)

    Napříč Českým rájem z Turnova do Rovenska pod Troskami se mohou zájemci – především ti dětští – svézt vlakem vedeným dalším z provozních „Kafemlejnků“. Jeho cílem bude akce Pohádkový les v Rovensku.

    Pohádkový les (sobota 21. května)

    Trasa:

    • Turnov – Rovensko pod Troskami a zpět (lokomotiva 310.0134 „Kafemlejnek“)

    Odjezdy:

    • z Turnova v 10:40
    • z Rovenska pod Troskami v 16:30

    Jízdné:

    • Turnov–Rovensko pod Troskami: 50 Kč (zpáteční 90 Kč)

    0

    Parní lokomotiva Albatros
    Parní lokomotiva Albatros
    Více fotek
    • Parní lokomotiva Albatros autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/8/787/78636.jpg
    • Lokomotiva „Pětasedma“ neboli „Šlechtična“ autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/18/1763/176268.jpg
    • Historický vlak autor: Zdeněk Němec, zdroj: ČTK http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/26/2568/256714.jpg
    • 434.2186 „Čtyřkolák“ autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/17/1614/161379.jpg
    • Parní lokomotiva autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/15/1487/148659.jpg