Propojená auta budou bezpečnější a také rychlejší

Amsterdam – Instinktům a rozumu řidičů automobilů pomáhá stále více bezpečnostních systémů. Některé z nich dokážou například odhalit překážku a včas před ní zastavit. V Nizozemsku vzniká i další generace bezpečnostních prvků. Auta by měla vzájemně komunikovat a spolupracovat. Kromě zvýšení bezpečnosti může takový systém například výrazně zkrátit zácpy nebo jim dokonce předcházet.

Auta mají podle nizozemských vývojářů spolupracovat navzájem i s dopravními dispečinky u silnic. Vozidla budou moci jezdit za sebou s minimálními odstupy. Když se na cestě objeví překážka, dozvědí se o ní všechna vozidla v dosahu a automaticky zpomalí nebo zastaví. Současně dají vědět kontrolnímu velínu. Má to ale řadu háčků. Ten hlavní je špatná dostupnost drahých technologií. „Samozřejmě by tu technologii musela mít všechna auta, zatím je jí vybaveno několik testovacích vozů,“ přiznal manažer projektu Maurice Kwakkernaat.

Podle holandského výzkumného institutu TNO může takzvaná komunikativní jízda v příštích deseti letech zkrátit čas strávený v zácpách na polovinu – a počet nehod snížit skoro o desetinu. Potřebná technologie je už téměř připravena. Zatím funguje prostřednictvím chytrých telefonů. „Spousta z nás má navigaci nebo chytrý telefon – to je první krok. Zatím mají smartphony nízkou přenosovou rychlost. Všechny systémy v autech jsou ale funkční, myslím, že nejsme daleko od zavedení do praxe,“ komentoval Bastiaan Krosse z institutu TNO.

Reportáž Jana Hreňa (zdroj: ČT24)

Technologii vyvíjejí automobilky spolu s vládami. Kromě aut bude totiž potřeba zmodernizovat také infrastrukturu a postavit dispečinky u silnic. Také bude třeba upravit legislativu. Kdyby auto řízené přístroji havarovalo, mohl by nastat spor, zda za nehodu může člověk na sedadle řidiče nebo automobilka. Prvním státem, který uvažuje o povolení provozu takových aut, je americká Nevada.

Vydáno pod