Nová auta stále nejsou „in“, průměr je nad 12 lety

Praha – Průměrný věk českých osobních aut se stále příliš nesnižuje. Jenom pozvolna klesá ke dvanácti letům, střední hodnota stáří vozidel se dokonce zvyšuje. Podle statistik je nejběžnějším vozem, který lze na českých silnicích potkat, modrá škodovka vyrobená na konci 90. let, kterou v současnosti vlastní přinejmenším druhý majitel. Větší část domácností si totiž kupuje ojetá auta a celá rodina se dělí pouze o jeden vůz. Malý zájem o nová auta a stáří těch, která už jsou v provozu dlouho, ukázal aktuální výzkum agentury Ipsos Tambor, jehož respondenty byli lidé z reprezentativního vzorku tuzemské populace.

Některé statistiky naznačují rychlé snižování věku českých automobilů. Čísla jsou však zkreslena množstvím nově pořizovaných užitkových vozů, nákladních aut a autobusů. Stáří osobních aut se v některých ohledech zvyšuje. Vůz starší než sedm let mají podle aktuálního výzkumu tři čtvrtiny domácností. Podle obdobného průzkumu měli před třemi lety takto staré vozidlo jenom asi dvě třetiny respondentů.

„Hlavním důvodem je, že auta skutečně stárnou a jejich majitelé je vyřazují bez náhrady. Není to o tom, že by lidé nechtěli jezdit, ale nemají prostředky na to, aby si zakoupili alternativu. A částečně to je samozřejmě taky tím, že stárne česká populace – aut se totiž zbavuje hodně řidičů staršího věku,“ vysvětluje za objednatele průzkumu Jan Hrubý z GE Money Auto.

Reportáž Luboše Rosího (zdroj: ČT24)

Aut je dvakrát víc, zájem je hlavně o ojetá

Ke zvyšování věku vozového parku přispívá i jeho prudké rozrůstání. V posledních dvaceti letech si řada lidí koupila auto poprvé, rovnou však sáhla po ojetině. Nové auto si kupuje jenom asi dvacet procent domácností. „Zaznamenáváme rapidní nárůst všech vozů. Ve srovnání se začátkem devadesátých let jich teď je v Česku dvojnásobek,“ zdůrazňuje mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský. Dnes je podle ministerstva dopravy v Česku sedm a půl milionu vozů, před dvaceti lety jich bylo tři a půl milionu.

Nejoblíbenější barvou vozidel Čechů, Moravanů a Slezanů je modrá, karoserii v jejích odstínech má 23 procent lidí. Oblíbené jsou taky červená, stříbrná a zelená. Nejčastější značkou pak je Škoda, následovaná Fordy, Renaulty a Peugeoty.

Auto nemá 13 procent domácností

Většina českých domácností vlastní pouze jedno vozidlo, jen zhruba čtvrtina rodin má auta dvě a pouze devět procent si pořídilo tři a více vozů. „Zaznamenali jsme změnu u domácností, které deklarují, že auto nemají a nepotřebují ho. Před třemi lety bylo takových rodin zhruba devět procent, teď už jich je třináct. Lze tedy říct, že každá osmá domácnost je bez vozu,“ všímá si Jan Hrubý.

Tazatelé taky zjišťovali, kolik lidi v Česku měsíčně do auta investují. Z odpovědí vyšla průměrná částka za opravy a za pohonné hmoty celkem 3 300 korun. Z ceny pohonných hmot potom lidé odvozovali, kdy případně omezí své jízdy autem. Každý třetí řidič bude míň jezdit při ceně nad 35 korun za litr, každý druhý při překročení 38 korun a devět z deseti při případných nákladech nad 41 korun.