Eurokomise povolila prodej železničních pražců

Praha – Správci kolejí chtějí ve velkém prodávat použité železniční pražce. Ministerstvo životního prostředí je však proti a varuje, že škodí zdraví. Teď se ale do sporu vložila Evropská komise. Prodej pražců překvapivě podpořila. Češi se roky předhánějí, kdo železniční pražec lépe využije – někdo k ohraničení záhonku, jiní je využívají jako část střechy nebo třeba lavičku.

Navzdory ministerskému varování nabízejí správci kolejí k prodeji desetitisíce pražců. Mluvčí SČDC Pavel Halla informoval, že každá fyzická osoba, která odkoupila použité pražce, musela podepsat poučný dopis, v němž je přesně popsáno, jak mohou a naopak nesmí být pražce použity. Mluvčí ministerstva životního prostředí Michaela Jendeková sdělila, že použité železniční pražce jsou toxické a vzhledem k tomu, že je v nich dehet, tak jsou i karcinogenní. Jsou tedy prokazatelně škodlivé pro lidské zdraví.

Obchod s pražci teď stojí: Železničáři totiž za něj loni dostali skoro půlmilionovou pokutu od Inspekce životního prostředí. Zaplatili ji, odvolali se, teď se navíc chtějí soudit: „Naprosto se sankcí nesouhlasíme, naše posudky říkají, že jsme měli právo pražce prodávat. Proto jsme podali stížnost k Nejvyššími správnímu soudu,“ uvádí mluvčí správců kolejí.

Ministerstvo do sporu nejdřív nevstupovalo – nakonec ale oficiálně požádalo Evropskou komisi, aby svár rozhodla. A její verdikt, který ministerští úředníci skoro čtyři měsíce navzdory urgencím tajili, překvapil – nečekaně totiž nahrává SŽDC: „Stanovisko nakonec nezakazuje prodej použitých železničních pražců a nezakazuje ani jejich další použití. Tím pádem ministerstvo životního prostředí momentálně nemá žádné prostředky, jak donutit prodejce pražců, aby je už dál nenabízel,“ poznamenává Michaela Jendeková.

Železničáři přitom sami přiznávají, že jim nejde ani tak o výdělek za prodané pražce, ale především o ušetření poplatku za ekologickou likvidaci. Když jeden pražec prodají, dostanou zhruba 20 až 40 korun, pakliže by ho měli likvidovat, zaplatili by až desetkrát tolik.