Věci veřejné platí diskutéry na webech

Praha - Věci veřejné platí skupinu komentátorů, aby v diskusích na zpravodajských serverech pracovali ve prospěch strany. Serveru Česká pozice to sdělila bývalá PR manažerka VV Alena Maršálková, která je údajně spojena s vyloučenou členkou nejmenší vládní strany Kristýnou Kočí. Podle České pozice jsou komentátoři placeni mimo jiné právě za špinění pověsti stranických „odpadlíků“. Podobnou taktiku využívají podle odborníků na politický marketing i ostatní strany, zejména v době před volbami. Strany používají diskuse pod články a blogy, aby změnily nebo podpořily jeho vyznění, případně odvedli pozornost diskutérů jinam.

„Jsou to brigádníci, kteří se do diskusí přihlašují pod různými 'nicky'. Součástí jejich práce byl také monitoring,“ sdělil serveru další bývalý člen VV Jaroslav Škárka. Ve stranickém žargonu je tato skupina lidí označována jako „guerilla“. Představitelé strany nechtějí o placené skupině diskutérů hovořit, nikdo ale zároveň její existenci nevyloučil. „Starám se o sociální sítě jako Facebook, ale na toto se musíte zeptat šéfa PR nebo tiskového mluvčího,“ reagoval poslanec Viktor Paggio. Zároveň připustil, že existují „dobrovolníci“, kteří reagují na příspěvky v diskusních fórech.

Alena Maršálková:

„Když čtu pod článkem diskusi, kde se haní, pomlouvá a nadává na Kristýnu Kočí a Jaroslava Škárku a kde se zároveň chválí Vít Bárta a Radek John, tak je to práce guerilly.“

Skupinu placených komentátorů tvoří většinou studenti, kteří si tak přivydělávají. Podle Maršálkové takto pro stranu pracovalo osm lidí, a to minimálně od loňského listopadu, kdy nastoupila do VV coby PR manažerka poslanců. Letos v lednu pak do funkce šéfa PR přišel Tomáš Jirsa, bývalý ředitel kabinetu pražského primátora Pavla Béma a výkonný ředitel firmy C&B Communication Group.

Osvědčená metoda boje se silnějším nepřítelem

Podle zdroje, který si nepřál být jmenován, činily zpočátku náklady VV na guerillu a monitoring 55 tisíc korun měsíčně. S příchodem Jirsy ale fakturace stoupla na 800 tisíc korun za měsíc. Jirsa připustil, že pro stanu pracoval, zdůraznil však, že šlo čistě o jeho osobní aktivitu, do které firma C&B nebyla vtažena. „Na základě osobních vazeb z minulosti jsem se stal koordinátorem a jakýmsi krizovým manažerem,“ řekl České pozici.


Guerilla marketing není žádnou novinkou. Patří mezi osvědčené metody pro boj se silnějším nepřítelem. Už v roce 1986 postuloval pravidla guerilla marketingu Jay Conrad Levinson, kreativní ředitel společnosti Leo Burnett Europe. Levinson popsal způsob nekonvenční propagace. Guerilla marketing se využívá tam, kde musí soukromá společnost bojovat s konkurencí, jež má výraznou početní nebo materiálovou převahu. Věci veřejné, jež tíží obrovské náklady na kampaně, tak podle serveru zřejmě hledají alternativní metody, jak si zajistit pozitivní přítomnost ve veřejném prostoru.