Škoda a Bombardier hovoří o smíru, společnou řeč ale nenalézají

Vídeň/Plzeň – Kanadsko-německý strojírenský gigant Bombardier je ochoten jednat s plzeňskou Škodou o mimosoudním vyrovnání sporu, který minulý týden vyvrcholil soudním zadržením plzeňské lokomotivy během homologačních testů v Rakousku. Bombardier a Škoda se právě v Rakousku soudí o vzájemné pohledávky. Kanadská společnost chce peníze za vypovězení smlouvy o licenční výrobě lokomotivy Bombardier v Plzni, Škoda zase chce odškodné za nenaplněnou licenci.

Obě firmy hovoří o možném mimosoudním vyrovnání, současně však každá tvrdí, že problém je na druhé straně. „Škoda neprojevovala žádný zájem o nalezení vzájemné dohody. Bombardier doposud nezaznamenal žádný náznak toho, že by se situace měla změnit, obrátil se proto na Vídeňský obchodní soud, aby chránil své právní zájmy. Soud uznal oprávněnost nároku,“ uvedl ředitel PR a komunikace Bombardier Transportation Heiner Spannuth.

Docela opačná tvrzení zazněla z Plzně. Bombardier podle mluvčí Škody Tranportation Lubomíry Černé nepřišel s žádným návrhem ke smíru. „Zaslali jen návrh na zaplacení vykonstruované pohledávky, která byla několikanásobně vyšší než částka, která je dnes předmětem soudního sporu. Takový návrh nelze považovat za návrh ke smíru,“ uvedla.

Není ani jasné, o jak vysokou částku se obě strojírenské společnosti soudí. Škoda hovoří o stovkách tisíc eur, zástupce Bombardieru částku nechce uvést vůbec. Podle něj ji musí vyslovit soud.

Lokomotiva řady 380 jablkem sváru

Spor Škody a Bombardieru se týká výběrového řízení Českých drah, které v roce 2002 poptávaly dvacet nových elektrických lokomotiv. Obě firmy podaly společnou přihlášku, podle které měla plzeňská strojírna, která v té době už deset let nevyráběla elektrické lokomotivy, sestavit vozidla v licenci. Dráhy ale soutěž nakonec zrušily a v roce 2004 vypsaly novou. Škoda se do ní přihlásila, tentokrát však s vlastním projektem. Jeho výsledkem je lokomotivní řada 380.

„V roce 2004 Škoda smlouvu zrušila, bylo jí však předběžným opatřením soudu určeno, že musí respektovat smluvní ujednání. To byl začátek soudního procesu,“ popsal zástupce Bombardieru Spannuth. Řízení probíhají v Rakousku, protože podniky se shodly na smlouvě podle rakouského práva.

Rakouský soud v souvislosti s pohledávkou Bombardieru minulý přikázal přerušit testovací jízdy lokomotivy Škoda – právě té, kterou měly původně obě firmy vyrábět společně – a zadržet ji jako záruku, že plzeňská firma zaplatí, pokud spor prohraje. Podle mluvčí Škody je ale předpoklad, že by se společnost vyhýbala placení, nedůvodný. „I kdyby Škoda nebyla ve sporu úspěšná, což vůbec nepředpokládáme, pak s ohledem na žalovanou částku je zcela nedůvodná obava, že bychom pravomocnou sumu nezaplatili,“ sdělila mluvčí Černá.

Kdo koho špehoval?

Škoda naopak krátce po zadržení stroje vyslovila obavu, že se tak otevřela příležitost k průmyslové špionáži. Později upozornila na to, že lokomotiva není zapečetěna a navíc stojí ve skladu poblíž servisního místa Bombardieru. „Žádali jsme několikrát, aby lokomotiva byla řádně zabezpečená, jak správce objektu, kde je lokomotiva zadržená, tak exekutory, všechny naše žádosti byly odmítnuty jako bezpředmětné,“ zdůraznila Černá.

Heiner Spannuth ale jednoznačně odmítl, že by se lidé z Bombardieru pokoušeli lokomotivu prozkoumat. „Bombardier nemá k lokomotivě přístup a není uskladněna na pozemku společnosti,“ uvedl. Nakládání se zadrženým majetkem podle Spannutha upravují příšná opatření. „Jejich porušení by bylo považováno za trestný čin,“ poznamenal. Současně upozornil, že skladiště s logem Bombardieru v sousedství zadržené lokomotivy ve skutečnosti nepatří strojírenské firmě, ale vídeňskému dopravnímu podniku, který tam skladuje náhradní díly pro tramvaje Bombardier.

Po zadržení lokomotivy se objevily informace, že součástí sporu Škody a Bombardieru má být i využití know-how, které v přípravě nakonec nezavršené licenční výroby plzeňská společnost od konkurence získala. Podle mluvčí Černé to tak není. Škoda podle ní měla přístup pouze k veřejně přístupným materiálům, které obě firmy poslaly Českým drahám. „Zásadně se ohrazujeme proti tvrzení, že nám firma Bombardier poskytla konstrukční údaje. Dala pouze technické podklady k tvorbě nabídky pro tendr ČD. Žádné know-how na výrobu lokomotivy či její části jsme od Bombardieru nikdy neobdrželi,“ shrnula Černá.

Testy pokračují

Oproti obavám, které představitelé Škody měli minulý týden, se ale příliš nezdržely homologační testy v Rakousku. Z Plzně do Vídně včera vyjela další lokomotiva, kterou už úřady nezabavily, mohla tak zahájit zkoušky na Západní dráze směrem na Linec.