Crash test prověřil odolnost Škody Favorit

Praha - Unikátní crash test téměř dvacet let starého vozu provedli vědci z dopravní fakulty ČVUT. Zajímala je bezpečnost a odolnost Škody Favorit při simulované havárii s rotací přes střechu. Zaměřili se především na šance na přežití u dvoučlenné posádky. Vědci přiznávají, že nejvíce je překvapilo to, že nedošlo ke zborcení karoserie – tedy, že přední sloupky, držící střechu auta, zůstaly téměř neporušeny.

Vědci se na měření důkladně chystali. „Nejdřív jsme museli určit těžiště vozidla, to kvůli umístění akcelerometrů. Potom jsme do auta instalovali dvě figuríny, jedna představovala řidiče, druhá odpovídala postavě zhruba tříletého dítěte,“ popisuje jeden z autorů testu Josef Mík.

Vedoucí Ústavu dopravní techniky pražské ČVUT Petr Bouchner doplnil: „To vozidlo bylo vybaveno senzory a kamerami. Navíc jsme celý experiment natáčeli taky rychlokamerou. Vše směřovalo k tomu, abychom byli schopni posoudit, co se skutečně odehrává jak s vozidlem, tak s posádkou.“

Simulování havárie

Cílem vědců bylo získat přesná data o zrychlení a pnutí, které při simulované havárii působí na figuríny. „U nich se měřilo zrychlení v hlavě. Z něj je potom možné určit kritéria poranění. Až data vyhodnotíme, tak budeme schopni přesně říct, co by se komu stalo,“ dodává Josef Mík z dopravní fakulty.

Ke shození a roztočení testovaného vozu přes střechu výzkumníci použili vysokozdvižný vozík. Auto se pak řítilo z normovaného svahu: „To vozidlo dopadlo na svah levým bokem, pak se převrátilo přes střechu, přitom došlo k její deformaci. Pak se vrátilo zpátky na kola a poté se ještě přetočilo na bok,“ popsal průběh zkoušky její autor.

Škodu Favorit nevybrali vědci náhodně

Vozidlo Škoda Favorit z roku 1992 nevybrali výzkumníci náhodou – podobných aut totiž dosud v Česku jezdí tisíce. „Vůz už nebyl v dobré kondici, ale to je stejné jako u většiny těchto aut, se kterými se můžeme v provozu setkat,“ poznamenává Petr Bouchner s tím, že získané závěry budou následně jeho kolegové srovnávat s podobným testem, který před rokem provedli naopak na zcela novém voze: „Tento test je součástí celé série měření. Srovnáme ho především s testy na Škodě Octavia, která je naopak vozidlem moderní koncepce a je kvalitnější z hlediska pasivní i aktivní bezpečnosti. Zajímá nás, jaké je za těch skoro dvacet let výroby zlepšení.“

Test roll over se v zahraničí používá běžně, v Česku ale tak rozšířený zatím není. „V současné době není vyžadován naší legislativou při schvalování vozidel, nicméně je šance, že se do tohoto procesu dostane stejně tak, jako tomu je např. v USA,“ doufá vedoucí Ústavu dopravní techniky. Teď výzkumníky čeká vyhodnocování dat – podle nich teprve určí, jaká zranění by posádka utrpěla.