Na připomínky k novému jízdnímu řádu mají lidé měsíc

Praha – Úřady některých krajů zveřejnily na svých webech návrhy železničních jízdních řádů na příští rok. Případné připomínky k jejich podobě mohou lidé posílat buď sami nebo prostřednictvím svých obcí krajským úřadům, případně organizátorům integrované dopravy, ale mají na to jenom měsíc. V polovině července začne železniční správa podle těchto podnětů sestavovat konečnou podobu jízdního řádu.

Návrhy jízdních řádů zatím zveřejnil Jihomoravský, Olomoucký, Plzeňský a Moravskoslezský kraj, návrh na svůj web umístí také společnost OREDO, která organizuje dopravu v Královéhradeckém a Pardubickém kraji. Částečně se k nim přidal také Liberecký kraj, který představil jízdní řády, které budou platit na Frýdlantsku. Oblast má projít reorganizací provozu vlaků i regionálních autobusů.

Největší změny v regionální železniční dopravě chce v příštím roce zavést OREDO v Pardubickém kraji, kde přebírá organizování provozu od krajského úřadu. Ačkoli České dráhy – jediný železniční dopravce v regionu – ujedou stejný počet kilometrů jako letos, zanikne řada lokálek, posílena naopak má být regionální doprava. Naopak na nejvytíženějších úsecích hlavních tratí vlaků přibude.

Kraje objednávají u železničních dopravců regionální vlaky – spoje kategorie osobních a spěšných vlaků. Podílejí se také na objednávce některých rychlíků, ty ale obecně spadají mezi dálkové spoje, které objednává ministerstvo dopravy – stejně jako vlaky kategorie expres. Většinu spojů Intercity nově nikdo neobjednává, dopravci je provozují na vlastní riziko. Mezistátní vlaky Eurocity jezdí také na riziko dopravce, některé však na základě mezinárodních smluv objednává ministerstvo dopravy.

Pravidelnou regionální dopravu budou i v příštím roce objednávat kraje u Českých drah, Viamontu Regio,  Jindřichohradeckých místních drah, Arrivy a Veolie.

Liberecký kraj připravuje změny na Frýdlantsku. Zmizí některé vlaky, které jedou na lokálkách za Frýdlant, na hlavní trase mezi Libercem a Frýdlantem by se ale mnoho změnit nemělo. Především se změny týkají autobusové dopravy, která má podle krajského úřadu lépe obsloužit některé dosud zanedbávané obce.

Jiné kraje mnoho změn nechystají, nadále platí jejich dlouhodobé smlouvy s Českými drahami, které by měly zajišťovat stabilitu provozu. Zajímavostí může být například plánovaný spěšný vlak z Brna do rakouského Payerbachu-Reichenau, který má jezdit v lednu a únoru každou sobotu a vozit lyžaře do oblasti Semmeringu.