Stav některých tratí je katastrofální, kdo za to může?

Praha - V Česku přibývá problémů na kolejích. Drážní inspekce na tratě, které jsou ve špatném stavu, upozorňuje, nikdo je ale neopravuje. Inspekce viní Správu železniční dopravní cesty (SŽDC). Ta se ale brání, že na vině je nedostatek peněz. Dříve dostávala na údržbu přes osm miliard korun ročně, letos ale jen sedm miliard. Za nedávné vykolejení vlaku na Vyškovsku přitom zřejmě mohl špatný stav trati - respektive povolené nebo poškozené upevňovací šrouby.

Zatím poslední problém železniční trati zaznamenali strojvedoucí v Brně-Obřanech na staré trase vedoucí přes Kuřim a Havlíčkův Brod do Prahy. Rychlík plný lidí se devadesátikilometrovou rychlostí řítil na vybočenou kolej. K vykolejení naštěstí nedošlo. „Mohu potvrdit, že vybočená kolej je ještě mnohem závažnější vada než třeba lom kolejnice. Taková závada může způsobit vykolejení vlaku,“ konstatuje generální inspektor Drážní inspekce Roman Šigut. Podle deníku Právo cestující ve vlaku v Brně cítili silné škubnutí, souprava ale nakonec problémové místo projela. Hned poté strojvedoucí závadu ohlásil – a na rozdíl od nehody u Vyškova tentokrát železničáři okamžitě rozhodli o zastavení provozu na poškozené koleji a po následném prozkoumání místa zavedli až do opravení problému průjezd pouze desetikilometrovou rychlostí. „Drážní inspekce si vyžádala veškeré podklady k této mimořádné události a začíná šetření,“ uvedl náměstek generálního inspektora Drážní inspekce Jan Kučera s tím, že jeho instituci původně problém nikdo nenahlásil a že se o něm inspektoři dozvěděli až z médií.

Nebezpečné místo na trati mezi Brnem a Kuřimí se přitom neobjevilo poprvé. Už dříve drážní inspektoři vyzývali SŽDC k opravě poškozených kolejí. „Bylo tady evidováno více než 322 defektoskopických vad. Za posledních 14 měsíců tady bylo 40 lomů kolejnic,“ uvedl už dříve v České televizi vrchní inspektor Josef Dvořák. Správce kolejí ale na to tehdy odpovídal tím, že traťový úsek je ve stavu, který odpovídá jeho stáří. Obě instituce se poté hádaly, do kdy mají být chyby odstraněny – Drážní inspekce požadovala, aby k tomu došlo nejpozději do půl roku, SŽDC ale s opravami nezačala ani po dvou letech. Letos v lednu přitom kvůli lomu kolejnice na trase vykolejil nákladní vlak.

Nebezpečných tratí je v Česku několik

Česká televize vytipovala další nebezpečné tratě v Česku. Například na regionální spojnici Kostelce u Jihlavy se Slavonicemi odborníci poukazovali rovněž na zhruba stovku závad – ty měly být spraveny už v roce 2007, s opravami ale SŽDC začala až letos v červnu po odvysílání reportáže ve zpravodajství. Další kritické místo je u Vyškova na trati spojující Brno a Ostravu. Také tam na neodstraňování závad Drážní inspekce dlouhodobě upozorňovala – situace se ale začala řešit až po nedávné havárii nákladní soupravy u Topolan.

SŽDC se teď brání tím, že letos dostala ze Státního fondu dopravní infrastruktury méně peněz, než byla zvyklá. Exnáměstek ministra dopravy Zdeněk Žák ale říká: problém nejsou peníze, ale špatné řízení a plánování údržby. SŽDC přiznává, že oprav se teď dělá méně. „Prostředky, které máme přiděleny, směřujeme na tratě, které jsou nejvíce namáhány. Na regionální tratě se nedostává, to způsobuje zavádění pomalých jízd,“ uvedl mluvčí Pavel Halla.

Žák zároveň se svojí kritikou míří na vedení organizace SŽDC. Firma je už třičtvrtě roku bez řádného šéfa. Vede ji Pavel Habarta, který je pouze pověřen řízením, protože nesplňuje kritéria pro řádný výkon této funkce. „Došlo k bezprecedentnímu stavu, kdy SŽDC řídí lidé, kteří k tomu nemají odbornou kvalifikaci, která je definovaná ze zákona. Zkrátka v těch klíčových pozicích jsou lidé, pro které jsou ty funkce spíše trafikou,“ kritizuje Zdeněk Žák. Samotný šéf SŽDC před novináře téměř nevystupuje – a přes mluvčího pouze vzkázal, že chystá personální změny ve své instituci, a to v nejbližší době.


U Skutče na Chrudimsku dnes ráno proti sobě jely dva vlaky, z toho jeden osobní. Strojvedoucí si toho včas všimli a vlaky zastavili. Strojvůdce osobního vlaku se vydal na trať ze stanice Skuteč, přestože neměl návěstidlem povolenu jízdu a měl počkat na protijedoucí vlak.