Je zapotřebí definovat nárok pacienta, říká Cabrnochová

Praha - Poslanci se dnes budou zabývat první částí zdravotnické reformy. Jednání se bude točit především kolem změn v poplatcích a definice standardu a nadstandardu. Členka předsednictva České lékařské společnosti Jana Evangelisty Purkyně Hana Cabrnochová se domnívá, že na prvním místě je nutné definovat, na co má pacient ve skutečnosti nárok. Problém přirovnává k situaci v letadle, kde si zájemce může připlatit za vyšší luxus a ostatní spolucestující to tolerují, protože všichni sedí ve stejném letadle.

V České republice jsou pacienti zvyklí na vysokou míru solidarity, která s rychlým vývojem medicíny a drahých metod léčby v budoucnu nebude snadno udržitelná. Nicméně podle Cabrnochové bychom měli mít všichni nárok na určitou kvalitu, na kterou jsme zvyklí. „Ten nárok všem, bez toho, že budeme limitováni počtem či věkem, získáme tím, že současně umožníme nárok těm, kteří budou chtít nějakou vyšší úroveň,“ míní.

Podle Cabrnochové musí mít každý pacient právo si za něco zaplatit. „Přirovnala bych to k létání letadlem. Platíme si ekonomickou třídu a běžně tolerujeme, že si někdo zaplatí řádově deset tisíc za příplatek na třídu bussines. Víme dobře, že tím letadlem letíme právě proto, že si za něj někteří připlatili. Je falešné se domnívat, že v některých oblastech to bude fungovat tak, že všichni budeme mít všechno zadarmo,“ dodává.

Je nutné zavést zákonné zmocnění pro nadstandardní péči

„Spousta zdravotníků a pacientů má problém s tou falešně definovanou solidaritou, která trvá do okamžiku, než někomu z nás skutečně něco vážného je. Pak začněme hledat různé kontakty, abychom získali informace, na co vlastně máme a nemáme nárok.“

„Ten limit je dán také tím, že známe situace, kdy by si ten výkon pacienti  mohli platit sami, ale dosud neexistuje zmocnění ze zákona, že je to skutečně možné,“ podotýká lékařka. Doufá také, že právě nový zákon by mohl toto zmocnění zavést. „Tvrzení, že všichni chceme mít nárok na všechno, bohužel vede ke korupčnímu prostředí… První, co je zapotřebí udělat, je definovat nárok pacienta, aby každý věděl, na co má za své peníze nárok,“ domnívá se lékařka.

Na ministerstvu zdravotnictví funguje již několik let pracovní skupina složená z jednotlivých lékařských odborností i ze zástupců České lékařské komory či svazu pacientů. „Naše práce probíhá poslední dobou velmi komplikovaně, protože nových přístrojů a metod přichází každý rok obrovské množství a zdravotní pojištění má limit a deficit tak narůstá,“ upozorňuje Cabrnochová. Zároveň podle ní zdravotní pojišťovny obtížně mohou souhlasit s tím, aby výkony byly nově hrazeny ze zdravotního pojištění, jestliže nenahradí jiné výkony, které se již nepoužívají.