Projektant ze Studénky: Investor neměl na výluku peníze

Ostrava - Výslechem svědků pokračovalo v Ostravě projednávání železničního neštěstí ve Studénce na Novojičínsku. Podle projektanta Ivo Prokopa nebyla výluka pod opravovaným mostem zavedena, protože na to ze strany investora nebyly peníze. V jednací síni se dnes objevil i věrný model opravovaného železničního mostu, na kterém právníci stavebních firem prezentovali pro laickou veřejnost činnost na stavbě, jak se most zasouval a proč došlo k jeho pádu. Model váží 50 kilogramů a znázorňuje most v měřítku 1:50. Svědci na maketě ukazovali, za jakou část mostu kdo odpovídal a jak probíhaly přípravy.

Prokop vypracoval celkový projekt a stanovil harmonogram prací. Při přípravě stavby se podle něj hovořilo i o možnosti dlouhodobější výluky v době vysouvání a zpětného zasouvání mostní konstrukce nad železničním tělesem. Investor, kterým byl Moravskoslezský kraj, se ale nakonec s dopravcem na výluce nedohodl.

„Pokud by výluky byly, chtěly dráhy odškodné v řádech milionů korun. Odhaduji, že by to v tomto případě mohlo být kolem pěti milionů korun, což je zásadní položka v rozpočtu. To byla pro investora vysoká částka,“ řekl s tím, že on osobně výluky zavést chtěl: „Já bych tam zavedl minimálně zpomalení rychlosti. Důvody investora byly hlavně ekonomické. Peníze na výluky neměli k dispozici.“ To potvrdil i advokát společnosti Bögl a Krýsl Radek Ondruš.

Podle Prokopa také nebyly betonové desky, na nichž stály stojky držící most, správně uloženy. „Spáry na sebe navazovaly vstřícně a nebyly vystřídány. Tam potom opravdu hrozí nerovnoměrný pokles jedné a druhé strany stojky a může dojít k jejímu naklonění,“ řekl ČT. Obžalovaní ale tvrdí, že chyb se naopak dopustil projektant už před začátkem rekonstrukce. „Neměl s touto stavbou zkušenosti, vůbec nevěděl, jaký je systém podpěrných skruží, a autorský dozor se vykonával nedbale,“ uvedl Ondruš. Prokop přiznává, že se podpůrné konstrukci, kterou sám neprojektoval, nevěnoval takovým způsobem. „Spíš jsem očekával, že se jí bude věnovat dozor investora,“ dodal.


Nehoda se stala 8. srpna 2008, kdy na železniční trať ve Studénce spadl rekonstruovaný silniční most. Do jeho trosek narazil mezinárodní rychlík Comenius. Na místě zahynulo šest lidí, čtyři ženy a dva muži. Další muž zemřel později v novojičínské nemocnici. Osmou obětí se stala jedna z polských zraněných cestujících, která zemřela v krakovské nemocnici. Dalších 95 cestujících utrpělo zranění, celková škoda přesáhla 177 milionů korun.