Přejezdy mají čísla, mohou zabránit nehodám

Praha – Už několik let má každý přejezd číslo, které je viditelně umístěno na výstražném zařízení (světlech nebo kříži). Upozornila na to Správa železniční dopravní cesty v souvislosti s nedělní nehodou expresního vlaku s autobusem, který uvázl na železničním přejezdu na Plzeňsku. Má-li v podobném případě řidič alespoň trochu času, měl by telefonicky upozornit záchranáře, že zablokoval přejezd, díky číslování je možné zastavit vlaky v okolí, než do stojícího auta nabourají.

„Střetnutí autobusu a rychlíku v Chrástu u Plzně se již s nejvyšší pravděpodobností nedalo zabránit, přesto se však řidiči v podobných situacích mnohdy nechovají správně,“ upozornil mluvčí SŽDC Tomáš Drvota.

Řidič, který uvázne na přejezdu, nesmí zpanikařit. Kromě ohlášení čísla přejezdu záchranářům na telefonní číslo 112 se musí také postarat o vlastní bezpečnost. Pokud je automobil, který na přejezdu uvázl, schopen pohybu, je třeba okamžitě s ním odjet. Spuštěné závory nejsou ve sklopené poloze zablokovány, lze je zvednout. Navíc jsou zkonstruovány tak, že je lze prorazit. Jediné, co řidič riskuje, je lak.

Čísla jsou na všech přejezdech v Česku od roku 2009. Železniční správu k jejich zavedení přiměla nehoda, která se stala u Vraňan na pražsko-děčínské trati. Kvůli nedorozumění železničářů a policistů, kteří mohli popsat přejezd pouze podle místa, kde ležel, narazil rychlík do osobního auta nastraženého na přejezdu, ačkoli o něm všichni včas věděli.

Podle statistiky SŽDC se podařilo zabránit neštěstí i díky očíslování přejezdů asi ve 300 případech. „V době svého vzniku byl v Evropě systém číslování přejezdů SŽDC jediný a po výborných zkušenostech s jeho provozem se chystají i některé další evropské státy tento bezpečnostní prvek zahrnout na své železnice,“ poukázal mluvčí.

Nehody, kdy vlak narazí do vozidla, které stojí na přejezdu, se přesto stále stávají. Řidiči buď nevědí, co mají dělat, nebo to nestihnou. Před dvěma týdny narazil rychlík do kamionu, který zůstal stát mezi spuštěnými závorami na přejezdu ve Spytihněvi na Zlínsku. Řidič se nesnažil ujet ani upozornit záchranáře, raději běžel vlaku naproti a snažil se ho máváním zastavit. Minulou neděli potom narazil expresní vlak do městského autobusu, kterému na přejezdu v Chrástu na Plzeňsku zhasnul motor.