Jak na čistírnu, když vám zničí oblečení?

Praha - Necháte si vyčistit bundu, kalhoty nebo kabát, čistírna vám ale zboží vrátí poškozené a jakoukoliv odpovědnost za způsobenou škodu odmítá. S podobnými praktikami se v českých čistírnách oděvů setkává stále více zákazníků. Na problém upozornilo Občanské sdružení spotřebitelů Test. Podle České obchodní inspekce se ale čistírny zodpovědnosti jen tak zbavit nemohou a lidé mají právo žádat náhradu škody bez ohledu na to, jaký dokument na místě podepsali.

S materiálem i případnými skvrnami by si čistírny měly umět poradit, praxe ale mnohdy bývá jiná. V Česku se množí případy, kdy provozovny vrátí zákazníkovi poškozené zboží. Odpovědnosti za případné zničení oděvu se navíc snaží zbavit předem zvláštní poznámkou na zakázkovém listu. „Dávají zákazníkovi k podpisu arch papíru, na kterém se dopředu zbavují náhrady případné škody a povinnosti k náhradě takové škody,“ vysvětluje Jan Votočka z Občanského sdružení spotřebitelů Test. 

I štáb Česká televize v náhodně vybrané čistírně v Jindřišské ulici v centru Prahy dostal kvůli čistění kožené bundy k podpisu podobný papír, že se v případě poničení oděvu škoda nehradí. 

Jenže Miloslava Fléglová z České obchodní inspekce upozorňuje: „Odpovědnosti za škody se v žádném případě poskytovatel služby nemůže zbavit.“ I když tedy zákazník podobné prohlášení podepíše, stále má právo zboží reklamovat, případně se náhrady škody domáhat soudní cestou. Může také podat podnět ke kontrole České obchodní inspekci. Při prokázání porušení zákona od ní čistírně hrozí až desetitisícová pokuta.