České děti neumějí mluvit anglicky, škola nepomůže

Praha - Děti na základních školách mají problémy s angličtinou, a to jak v gramatice, tak i v konverzaci. Lektoři z jazykových škol to zjistili v rámci projektu Angličtina aktivně, v rámci kterého testovali žáky šestých a sedmých tříd ve třech krajích. Angličtina je přitom považována za základní učivo, stejně jako čeština nebo matematika a učí ji na 95 procent škol. Problém je však v kvalifikaci pedagogů i přílišném ostychu dětí.

Celá čtvrtina učitelů na základních školách nemá pro výuku kvalifikaci nebo specializaci, a mnohdy navíc používají zastaralé metody výuky. „Chybí obsáhlejší metodika, pořád převládá výklad a takové to předávání věcných znalostí,“ upozorňuje náměstek ředitelky České školní inspekce Libor Vacek. „Jestliže má ale paní učitelka sama průměrnou či spíš nižší úroveň angličtiny, jak může učit ty děti komunikovat?“ klade řečnickou otázku ředitelka jazykové školy Radmila Procházková.

Slovíčka i gramatiku, tedy teorii, se děti většinou naučí, jenže když mají mluvit, stydí se a zadrhávají. Jen málokterý žák je schopný se plynně domluvit. Testování ukázalo, že psaní zvládne 41 procent dětí a konverzaci jen 29 procent z nich. Ministerstvo ujišťuje, že o letitém problému ví a chce ho napravit. „Je tam problém třeba i z hlediska zákona o kvalifikaci pedagogických pracovníků, jeho změna se nyní projednává ve sněmovně,“ uvedl náměstek ministra školství Ladislav Neměc.

Co se děti nenaučí ve škole, musí pak dohánět ve volném čase na kroužcích nebo v jazykových školách. V posledních letech roste zájem mezi rodiči o soukromé jazykové kurzy. Dětem je platí i o letních prázdninách a ty se pak učí angličtinu třeba na táboře. U jiných jazyků přitom takové problémy nejsou, hlavně kvůli nízkému zájmu. Díky němu je třeba pro výuku němčiny dostatek dobrých učitelů.