Pokuty budou řidiči platit napříč Evropou

Brusel – Evropský parlament schválil návrh směrnice, která umožní úřadům jednotlivých zemí vymáhat pokuty za dopravní přestupky spáchané řidiči ze zahraničí. Zatím je to často takřka nemožné. Směrnice se týká osmi přestupků, které považuje Evropská komise za nejzávažnější. Členské státy teď budou mít dva roky na úpravu zákonů tak, aby evropské směrnici odpovídaly. Výjimku budou mít Velká Británie, Irsko a Dánsko. O konečném znění normy se v Bruselu debatovalo tři roky, původní podoba byla tvrdší.

Úřady budou moci i v zahraničí vymáhat pokuty za překračování povolené rychlosti, jízdu na červenou, jízdu bez použití bezpečnostního pásu, jízdu pod vlivem alkoholu, jízdu pod vlivem drog, jízdu na motocyklu bez ochranné přilby, neoprávněné využití odstavného pruhu a telefonování za jízdy. Podle statistik jsou tyto přestupky v souhrnu příčinou až 75 procent smrtelných nehod, které se v zemích EU stávají.

Směrnice ovšem obsahuje podmínky, které státům vymáhání pokut u cizinců zase zkomplikují. Například vyžaduje, aby majitel vozu dostal výzvu k uhrazení pokuty v jazyce, v němž jsou doklady od auta. Často tak mohou státy od vymáhání upustit, protože prostředky, které vydají k zisku dlužných peněz, budou vyšší než získaná pokuta.

Podle expertů se státům vyplatí vymáhat sankce vyšší než 70 až 80 eur (asi 1 600 až 1 900 korun). „Výzva k uhrazení pokuty bude podle výše v tom státě, kde se ten přestupek stal,“ upozornila europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD).

Evropské úřady chtějí státům, respektive jejich dopravním policistům, pomoci se složitým procesem, kterým musí procházet dnes, když chtějí dohledat řidiče vozu registrovaného v zahraničí. Směrnice počítá s propojením národních registrů. „Pokud například při cestě do Chorvatska pojedete v Rakousku příliš rychle a vyfotografuje vás radar, rakouská policie získá podle registrační značky z databáze vaši adresu a pošle vám informační dopis,“ popsal europoslanec Oldřich Vlasák (ODS).

Výzvu k uhrazení pokuty automaticky dostane majitel vozu. Pokud auto nebude řídit a nebude chtít pokutu zaplatit, bude muset policejním úřadům poskytnout přesnou totožnost řidiče, který měl přestupek spáchat. Nová směrnice ovšem neřeší, co se stane, když člověk nezaplatí. Bude záležet na každém státu, jestli se bude s řidičem i soudit.