Bujná vegetace brání strojvedoucím v rozhledu

Praha - Strojvedoucí vlaků si stěžují, že kvůli přerostlé vegetaci kolem tratí nevidí včas na návěstidla nebo železniční přejezdy. Každoroční sezónní problém tak podle nich ohrožuje bezpečnost pasažérů. „My tomu říkáme zelený tunel. Kvůli přerostlým stromům často nevidíte, co je za obloukem,“ vysvětlil pro ČT strojvedoucí Roman Kraus s tím, že pokud někde mezi stromy je návěst „Stůj“, může se stát, že se nepodaří zabrzdit.

„Těch příkladů je opravdu hodně. Třeba na trati Praha Mladá Boleslav je to dost špatné, na sousední trati do Mělníka úplně hrozné a stejně katastrofálně to vypadá na cestě z Prahy do Dobříše,“ vypočítává Kraus krizová místa.

Poznatky svých posádek České dráhy potvrzují

Největší riziko podle nich nastává před přejezdy: „Když jsou zhoršené rozhledové podmínky, tak samozřejmě hrozí na přejezdech havárie. Kromě toho znamená přerostlá vegetace taky ideální podmínky pro sebevrahy, kteří třeba nečekaně vyskočí z křoviny před jedoucí vlak a strojvedoucí je bez šance zareagovat,“ podotýká mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Problém navíc může vzniknout také tím, když vlak při jízdě naráží do stromů, zasahujících nad koleje. Nejvýrazněji to před několika dny poznal strojvedoucí vlaku právě u Mladé Boleslavi – po nárazu větve se roztříštilo sklo v jeho kabině a střet zdemoloval celou přední část lokomotivy. Jen se štěstím železničář vyvázl bez zranění. „Pokud větve mlátí do hnacích vozidel, tak to nebezpečí vysklení předního okna nebo i bočních oken je veliké. A hrozí i úrazy cestujících, kteří se třeba při jízdě vykloní z oken,“ varuje strojvedoucí Roman Kraus.

Prořezávání tratí nelze stihnout, tvrdí SŽDC

Správce železnic (SŽDC) se teď brání tím, že prořezávání tratí nestíhá. „Přednostně vyřezáváme právě železniční přejezdy, tak aby byly dodrženy rozhledové poměry. Ne všude se to ale dá stihnout hned,“ uvádí mluvčí podniku Pavel Halla. Podle něj se na údržbě taky projevuje šetření – zatímco v předchozích letech dostávali správci tratí od státu vždy přes osm miliard korun, letos inkasovali o miliardu méně. „Teď nasazujeme do terénu přibližně 1 500 vlastních zaměstnanců a další prořezy provádíme pomocí externích firem anebo i za pomoci naší hasičské záchranné služby. Přesto nestíháme,“ konstatuje Halla a doplňuje, že zaměstnancům SŽDC taky částečně komplikuje situaci legislativa, která nedává železničářům při průřezech stejné pravomoci, jaké mají například energetici. Ti totiž mohou dřeviny, které překážejí, vyřezávat ve všech případech a na všech místech okamžitě a bez dalších povolení.

Poškozený vlak
Poškozený vlak