Policie si posvítila na technický stav autobusů

Praha – Policie rozjela sérii dopravních kontrol. Tentokrát je akce zaměřená hlavně na autobusy a jejich technický stav. Stále častěji se totiž objevují případy, že jsou autobusy zastaralé nebo nesplňují předepsané podmínky. Na několika stanovištích tak dnes policisté téměř celý den zastavovali jak tuzemské linkové dopravce, tak mezinárodní spoje. Akce přichází dva dny poté, co byl v Rakousku zadržen plný český autobus jedoucí z Itálie bez jednoho kola. Důkladné prověřování hromadné dopravy bude pokračovat po celý víkend. Další kontroly jsou v plánu i příští týden.

Dopravní policisté si pro svou kontrolní akci vytipovali řadu úseků – mezi nimi hlavně dálnici D2 v okolí Brna a státní hranici na jižní Moravě. Příslušníci přitom slibovali, že nebudou zastavovat každý projíždějící autobus ani jich nebudou kontrolovat více najednou. Chtějí se totiž vyhnout zbytečnému zdržování cestujících. Každá kontrola ale zabere nejméně půlhodinu, což se lidem nelíbí. „Jedeme na Slovensko a v Rimavské Sobotě přestupujeme na navazující spoj. Ten ale kvůli policejní kontrole nestihneme,“ postěžoval si jeden z cestujících kontrolované mezinárodní linky. „Jsme naštvaní, protože tu stojíme už hodinu a půl,“ zlobil se další.  

Stáří autobusů v Česku
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24

Do večera stihli policisté zkontrolovat zhruba třicet autobusů. Na nedostatky narazili hned u prvního, který zastavili. Jeho řidič nebyl schopen prokázat kompletní informace z tachografu, který zaznamenává povinné přestávky řidičů. Za to dopravci hrozí sankce až v řádu několika desítek tisíc. Nejvýraznějším nalezeným problémem ale byly silně ojeté pneumatiky u rumunského autobusu. Řidič dostal na výběr, buď zaplatí pokutu, nebo dál nepojede.

Případy autobusů v havarijním stavu se hromadí

Zvýšenou pozornost policie si autobusoví dopravci vysloužili poté, co byl v týdnu v Rakousku zastaven tuzemský řidič, který vezl cestující v autobusu s jedním chybějícím kolem. Miroslav Klos, který za technický stav vozu zodpovídal, přesto opakovaně tvrdí, že jeho jízda byla bezpečná: „Během zpáteční jízdy se stalo to, že se zadřelo ložisko na třetí nápravě. Usoudili jsme, že nejrychlejší a nejefektivnější je pokračovat, samozřejmě opatrně. Náhradní kolo totiž nešlo nasadit. Naoko to sice vypadalo strašně, ale bylo to bezpečné,“ řekl ČT. Rakouští policisté ale po odstavení vozu zjistili nedostatky i na brzdách, v osvětlení, ložiscích i oknech, celkem vyjmenovali jedenáct poruch. Cestující proto domů dopravil náhradní spoj.

Problémový autobus byl vyroben v roce 2000. Policie připouští, že takových autobusů může na českých silnicích jezdit celá řada. Právě na stáří vozového parku a na něj navazující technické komplikace teď poukazuje i ministerstvo dopravy. „Průměrné stáří autobusů se v České republice pohybuje kolem čtrnácti let. A to je příliš,“ říká mluvčí úřadu Jakub Ptačinský. Podle ředitele dopravní policie Leoše Tržila se pak u vozů mnohdy objevuje celková koroze podvozku. „Velmi často nacházíme i pneumatiky v dezolátním stavu,“ dodal s tím, že kontroly budou pokračovat i příští týden.