Státní maturity? Hlavně posun k objektivitě, říká Chára z Open Gate

Praha – Letos poprvé naostro spuštěný projekt státních maturit přiblíží české školství více zahraničním standardům – alespoň teoreticky, neboť tak zamezí situaci, kdy každého studenta při hlavní zkoušce posuzuje maturitní komise složená hlavně z osobně známých představitelů školy. Nad perspektivou společné formy maturit se v Interview ČT24 zamýšlel Petr Chára, zástupce ředitele základní školy a gymnázia Open Gate, které již několik let vzdělává studenty podle vzoru zahraničních kolejních škol.

Ačkoliv projekt rodinné nadace Renáty a Petra Kellnerových s cílem umožnit elitní vzdělání talentovaným lidem bez ohledu na sociální původ funguje pouze několik let, zkušenosti s centrálně spravovanými zkouškami má více než většina tuzemských středních škol. Studenti Open Gate totiž mají možnost složit mezinárodní maturitu a získat tzv. diplom International Baccalaureate, díky kterému mohou studovat na prestižních zahraničních univerzitách. V zahraničí by se prý české školství mělo daleko více inspirovat.

„Když naši kolegové z jiných států viděli českou maturitu v těch předcházejících ročnících, tak byli opravdu šokováni. Zaručení objektivity, když maturita probíhá na škole před vašimi pedagogy, před vaším ředitelem, byť s cizím předsedou maturitní komise, je samozřejmě mnohem nižší než jednotný test, který se jinde vyhodnocuje,“ uvedl Chára.

S formou státní maturity na českých středních školách zástupce Open Gate souhlasí navzdory tomu, že v současnosti bojuje pro své studenty za možnost volby. Důvodem je právě možnost skládat na babické kolejní škole mezinárodní IB maturitu. „Vzhledem k tomu, že většina z nich jde do zahraničí, hlavně do anglosasky mluvících zemí, tak pro ně ta česká měla trochu menší význam. Navíc vzhledem k tomu, že česká maturita není vstupenkou na vysoké školy, tak to nebyl jejich cíl,“ vysvětlil Chára. „Chceme umožnit studentům, aby od příštího roku skládali buď mezinárodní, anebo českou státní maturitu… Záleží na tom, kde budou chtít potom pokračovat,“ dodal.

„Rozhodně má smysl. My jsme zastánci jednotné maturitní zkoušky a zase to vychází z těch mezinárodních principů. Ale na rozdíl od české maturity ta mezinárodní je vstupenkou na vysoké školy, které jasně říkají, jaký výsledek požadují pro přijetí. Státní maturity jsou samozřejmě složitá logistická záležitost. Na druhou stranu, když dělají v Americe jednotné SAT testy, kde těch studentů je 10-15násobek, tak to také pochopitelně zvládnou. I na obranu Cermatu musím říct, že to fungovalo a nebyl zásadní organizační problém. Všechno by se dalo samozřejmě zlepšit, byl to první výkop, ale je dobře, že přišel.“


K celonárodnímu srovnání pomocí jednotných maturit prý ministerstvo mohlo přistoupit i z důvodu chybějící kontroly, a to spíše strukturní, než vzdělávací. Na základě jejich výsledků by totiž mohl být zmírněn nárůst počtu nových veřejných škol. „Mám pocit, že se k tomu přistoupilo opravdu z důvodu, že není žádná kontrola. Je možné, že se státní maturita konala i proto, aby se v některých krajích snáze uzavíraly a slučovaly školy, které buď nejsou potřebné, nebo je trh prostě nevyžaduje - mají málo studentů a jsou moc drahé,“ komentoval Chára.

Státní maturity se připravovaly 14 let, přišly celkem na 680 milionů korun. Studenti skládali ústní zkoušky, od 30. května pak následovaly jednotné testy a písemky. Ministr Josef Dobeš spojil s jejich zdárným spuštěním své setrvání ve funkci. Jeho rezort navíc chce, aby v následujících čtyřech letech odcházelo do učilišť 30 procent ročníku.

Po podpoře učňovství volá třeba i Svaz průmyslu a dopravy ČR, neboť víc maturantů se prý v Česku neuživí. Podobný názor má i zástupce ředitele Open Gate. Mnoho škol prý zbytečně klade důraz na zakončení studia právě maturitní zkouškou. „Podle mě to vychází z naší 'posedlosti mít maturitu'. Já myslím, že u spousty profesí, které všichni potřebujeme a kterých si vážíme, jsou úplně jiné hodnoty, než zda někdo ví, kdo napsal Madame Bovaryovou… Rozhodně bych minimálně zachoval dvě úrovně,“ reagoval Chára na poslední návrh TOP 09, která navrhuje zavést pouze jednu úroveň společné maturitní zkoušky.