Stát prý mohl při výstavbě D3 ušetřit přes 300 milionů

Praha – Bývalý zástupce správce stavby Lubor Pavlíček tvrdí, že mohl stát při stavbě dálnice D3 ušetřit přes 300 milionů. Na nesrovnalosti ve financování prý upozorňoval, nakonec byl ale sám ze stavby odvolán. Zjednodušeně řečeno: stát platil zbytečně třeba za těžbu zvětralé skály, ačkoliv byl na místě jíl a písek, proplácelo se taky kácení neexistujících stromů. Navíc se na dálnici oproti původním předpokladům postavil o 180 milionů levnější most, ale státu byla nabídnuta úspora jen deset milionů. Sám Pavlíček odhaduje, že se mohlo ušetřit asi 350 milionů korun.

Stavbu dálnice D3 platí Ředitelství silnic a dálnic, když se proto Pavlíček nedohodl se svým přímým nadřízeným, tak na nesrovnalosti postupně upozorňoval ŘSD. Nejdřív zůstaly jeho připomínky bez odezvy, za několik měsíců se s ním pak sešel ředitel úseku výstavby. Podle mluvčí ŘSD Martiny Vápeníkové ale stanovisko stavebního dozoru většinu připomínek vyvrátilo. Tam, kde došlo k pochybení, tak už prý došlo vůči objednavateli k vyrovnání. 

Mezitím byl ale Lubor Pavlíček ze stavby D3 odvolán, nakonec po dohodě odešel i z firmy SGS. A právě tímto dobrovolným odchodem dnes Pavlíčkův bývalý zaměstnavatel zdůvodňuje i jeho konec na stavbě D3. „Pan Pavlíček přestal vykonávat svou pracovní pozici na stavbě pozemní komunikace D3, neboť ji po skončení pracovního poměru se společností SGS Czech Republic, s. r. o. dále ani dle zákona vykonávat nemohl,“ stojí ve vyjádření firmy. 

Konsorcium firem, které dálnici D3 staví, záležitost nechce komentovat. Ředitelství silnic a dálnic už ale připravuje audit celého úseku mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí. "Pokud nalezneme další pochybení, tak určitě budeme konat. Nicméně, jak už jsem uvedla, NKÚ žádná taková pochybení v této věci nenašel. Audit ovšem podle ŘSD stejně může začít až krátce před dokončením diskutovaného úseku dálnice, tedy zhruba v roce 2013.