Fridrich: Česká televize má být nejprogresivnějším médiem v zemi

Praha – Obliba nových médií mezi lidmi neustále roste. Stranou nestojí ani Česká televize, která vedle internetu rozvíjí své vysílání například i na chytrých telefonech nebo iPadech. Podle internetového odborníka Oldřicha Bajera je ale otázka, do jaké míry takové kroky ještě odpovídají jejímu veřejnoprávnímu poslání a zda se má z koncesionářských poplatků platit i něco jiného než jen televizní vysílání. Navíc v době, kdy Poslanecká sněmovna schválila novelu zákona o České televizi, která od listopadu ruší na ČT1 a ČT24 reklamu, a to včetně internetu.  

Podle ředitele divize Nových médií v ČT Milana Fridricha televize reaguje na vývoj technologií a snaží se, aby obsah, který vytváří, dodávala na maximum možných přijímačů. „V České republice se lidé dívají na televizi o půl hodiny déle než před rokem,“ řekl v pořadu Otázky Václava Moravce. Důvodem je právě i rostoucí obliba internetu a dalších aplikací, které umožňují sledování televize i jinde než doma na obrazovce. Důkazem toho, že Nová média jdou správnou cestou, je podle Fridricha i obrovský zájem lidí o nové aplikace.

Milan Fridrich: „Česká televize chce oslovovat nového diváka, mladého diváka v rámci jeho prostoru, kde se pohybuje často, což je počítač, tablet, chytrý telefon. Zároveň chce, aby obsah, který vytvořila, dodávala na maximum možných přijímačů, které existují.“


Aby byla Česká televize jako veřejná služba relevantní, nemůže podle Fridricha spát a čekat, jak se všechno vyvine. „Naopak by měla být laboratoří pro soukromé společnosti, zda se například vyplatí dělat speciální aplikace pro telefony,“ uvedl. S tím ale nesouhlasí obsahový ředitel Centrum.cz Jakub Unger, podle kterého to naopak vždy byly právě soukromé aktivity, které hýbaly byznysem. Princip vývoje nových věcí by podle něj navíc měl ctít byznys model: „Neměli bychom vyvíjet nové věci v laboratoři jako bílé myšky. Ten, kdo vyvíjí, by měl vždy mít ambice udělat z toho úspěšný obchodní produkt. To, myslím, není státu vlastní.“

Otázky se vedou i nad tím, zda by měla Česká televize za koncesionářské poplatky provozovat například i internetové stránky. Podle internetového odborníka Oldřicha Bajera vše stojí na tom, co chce vlastně ČT prostřednictvím internetu dělat. Pokud je to jen distribuční cesta pro to, co už vyrábí, tak to považuje za nutný technologický rozvoj: „Lidé nebudou televizi stále slevovat jen na Merkurech.“ Pokud by ale podle něj ČT chtěla vstoupit hlouběji do internetových služeb typu budování zpravodajských webů, které už nesouvisí s tím, co má jako taková v definici, „tak to samozřejmě asi už v pořádku nebude“. Podle Ungera je vůbec problém v definici pojmu veřejnoprávnost.

Na webu ČT24 by se tak podle Bajera mělo objevit pouze to, co odvysílala televize. Fridrich ale podotkl, že na programu ČT24 není takový počet redaktorů, aby veškeré události stihli: „Některé hlavní události, které nestihneme, se musejí vzít ze zpravodajské agentury.“ Nový zpravodajský web ČT24, který tento týden televize spustila, už podle něj navíc není typickým zpravodajským webem, jak ho známe. „Je to odraz vysílání ČT24, nejvíc se tam snažíme dávat ty hlavní události, které Česká televize jako hlavní vysílá… Nemáme naprosto žádnou ambici, abychom tady konkurovali soukromým komerčním webům, ale chceme, aby divák, který chce veřejnou službu, tak ji dostal na digitální platformě, na webu,“ uzavřel.