Na silnicích I. tříd přibývá mrtvých. Zřejmě k tomu přispěly škrty

Praha - Mrtvých při nehodách na silnicích prvních tříd dramaticky přibývá. Oproti loňsku vyskočil jejich počet o polovinu. Enormní číslo je o to překvapivější, že na jiných typech komunikací většinou tragických havarií spíše ubývá. Jedním z faktorů, které mohou se skokovým nárůstem souviset, je šetření u silničářů i policie.

„Rozpočet na letošní a výhledově i na příští rok je opravdu velmi omezený, takže děláme ty nejméně náročné investiční akce,“ potvrzuje mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková. Nedostalo se tak například ani na lepší zabezpečení rychlostní silnice u Prostějova, na které došlo v únoru k nejtragičtější letošní dopravní nehodě. Řidička tehdy nezvládla ve vysoké rychlosti řízení, přeletěla i s autem přes středová svodidla do protisměru a tam se čelně srazila s osádkou jiného vozu. Zahynulo šest lidí včetně jednoho dítěte.

Přestože hlavní příčinou tragédie byla vysoká rychlost, policejní dopravní inženýři také označili za problém extrémně nízká svodidla. Ta odpovídají jen nejstarším tuzemským normám, ve skutečnosti ale podle jejich zjištění v současném provozu absolutně nedostačují. „My sice po každé smrtelné nehodě provedeme bezpečnostní audit místa, kde k havárii došlo, ale neznamená to, že v případě zjištěných problémů se hned podaří zjednat nápravu,“ upozornil ředitel dopravní policie Leoš Tržil.

Reportáž Luboše Rosího (zdroj: ČT24)

Loni sice policie prozkoumala skoro sedm set míst a na zhruba třetině zjistila nedostatky, ale od té doby silničáři zabezpečili jen minimum z vytipovaných úseků. „Bezpečnostní audity teď máme ze všech krajů, ale jen v Karlovarském kraji se podařilo všechna jejich doporučení už realizovat. Jinde je situace horší, například ve středních Čechách bychom potřebovali k vyššímu zabezpečení až 300 miliónů korun. Už teď ale víme, že se nám letos podaří udělat maximálně pět procent úprav,“ uvedla Vápeníková.

Z práce dopravní policie se vytratila dynamika

Jenže statistiky právě na silnicích prvních tříd narůstají hrozivě. Zabilo se na nich už o padesát procent víc lidí, než loni, celkem 139. O dva mrtvé navíc se zhoršily taky statistiky dálnic, naopak na místních komunikacích vyjížděla policie k mnohem menšímu počtu smrtelných střetů – ubylo jich hned o devatenáct.

Čísla nepřímo naznačují souvislost s druhým možným faktorem, kterým od začátku roku bylo přestěhování dopravních policistů právě do obcí a pouze na pevná stanoviště u silnic. „Je možné, že jedním z faktorů může být i změna naší práce. Dynamický výkon služby se měnil za statický, což znamená, že se už nejezdí tolik jako dřív a že využíváme spíše pevná stanoviště,“ přiznal Tržil. Dodal ale, že nárůst obětí na rychlostních komunikacích je podle něj součtem mnoha dalších faktorů. Roli hraje taky třeba mírnější zima, kdy na rozdíl od loňska tolik nepoklesl provoz.

Dopravní policie teď bude smutné statistiky dopravních nehod vyhodnocovat. A poté se podle slov svého ředitele pokusí připravit taková opatření, aby množství zejména smrtelných nehod co možná nejvíce snížila.

Vydáno pod