Smír státu a Skansky – D11 opraví rovným dílem

Praha/Hradec Králové – Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se dohodlo se stavební společností Skanska na reklamační opravě části dálnice D11. Na jejích pěti úsecích se totiž vytvořily nebezpečné nerovnosti a dochází zde k bortění umělých svahů. Náklady na opravu ve výši 100 milionů zaplatí společnost a ŘSD rovným dílem.

„Dohoda se Skanskou je uzavřena s tím, že podíl na opravě bude padesát procent zhotovitel, společnost Skanska a její subdodavatelé, a padesát procent stát,“ informovala mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. Oprava zvlněné části dálnice by měla podle Skansky začít v srpnu, hotová by pak mohla být do konce roku.

Úsek dálnice D11 z Poděbrad k Hradci v délce 42 kilometrů byl otevřen v prosinci 2006. Největší poškození dopravní tepny panuje mezi Hradcem a Chýší, zejména u obce Dobřenice. Dálnice se zde zvlnila před dvěma lety. Loni ŘSD oznámilo svůj plán stavbu reklamovat.

Na jaře situaci vyhrotil někdejší ministr dopravy Vít Bárta, když na poškozené úseky nechal instalovat cedule s nápisem „Zde stavěla Skanska“. Městský soud v Praze později toto rozhodnutí zrušil a ŘSD nakázal, aby cedule odstranila. Skanska se také ohradila proti poškozování své pověsti a žádala odškodné ve výši 50 milionů korun.

Součástí dohody je i to, že Skanska stáhne svou žalobu s požadavkem 50milionového odškodnění. „Společnost Skanska v pondělí podala návrh k Městskému soudu v Praze na zpětvzetí žaloby na ochranu dobrého jména, protože důvody této žaloby pominuly,“ uvedla mluvčí stavební společnosti Lucie Nováková.

Důvodem ke smíru mezi staviteli a státem je také to, že konkrétního viníka nenašel ani posudek speciálně objednaný u ČVUT. „Pochybení byla už od těch prvních fází přípravy, na kterých se podíleli všichni od orgánů státní správy při různých rozhodováních přes hydrogeology a projektovou dokumentaci,“ konstatovala mluvčí ŘSD Vápeníková.

ŘSD bude žádat náhradu škody od projektantů

Podle generálního ředitele ŘSD Jiřího Švorce však dohoda se Skanskou neznamená, že by bylo řešení celého problému u konce; ŘSD bude svou část nákladů na opravy po vinících požadovat. „Odhadujeme, že zavinění na straně ŘSD se pohybuje na dvaceti procentech z naší částky. Zbývající část budeme požadovat na projektantech a na firmách, které měly vykonávat stavební dozor,“ uvedl Švorc. „Chtěli jsme urychlit opravu dálnice, a proto jsme dohodu se Skanskou uzavřeli.“

Podle Transparency International (TI) nicméně závěr sporu ukazuje na výrazný neduh české byrokracie. „Stav, kdy vlastně neexistuje žádný zákon o státní správě nebo úřednících, vede přesně k tomu pocitu kolektivní nezodpovědnosti,“ uvedl analytik z TI Stanislav Beránek.

Vydáno pod