Letouny CASA stále nejsou plně funkční

Praha – Dnešním dnem vypršela lhůta pro odstranění závad na čtyřech dopravních letounech CASA, které česká armáda koupila od španělského výrobce. Tyto letouny nicméně stále hlásí závady a ministerstvo obrany teď zvažuje své možnosti – buďto požadovat po španělském výrobci penále, nebo od smlouvy úplně odstoupit.

Výrobci se již několik měsíců snaží odstranit nefungující vlastní ochranný systém, problémy s navigací nebo s udržením letové výšky. Tři stroje proto létají se starým softwarem. „Čtvrtý letoun je v tuto chvíli ve Španělsku, kde minulý týden probíhaly zkušební lety a sběr dat k systému vlastní ochrany letounu,“ říká mluvčí generálního štábu AČR Jan Šulc. Ministerstvo obrany proto teď zvažuje, jaké právní kroky pro nedodržení smlouvy podnikne.

„Nejzazším prostředkem je odstoupení od té části, kterou nedodali. Ve smlouvě je použito takzvaného dílčího plnění. Tedy že principiálně se dodají letadla, pak systém ochrany, pak podpora,“ řekl už dříve nejmenovaný významný úředník ministerstva. Omnipol, který stroje armádě dodává, má podle smlouvy předat armádě letadla v plně funkčním stavu do neděle.

Video Letouny CASA jsou i po opravě nefunkční
video

Letouny CASA jsou i po opravě nefunkční

„Smlouva dává ministerstvu obrany možnost uplatnit smluvní pokutu za každý den, ve kterém bude dodavatel v prodlení s tímto systémem,“ upozorňuje mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek. Odstoupit od smlouvy se zatím ministerstvo obrany nechystá. „Armáda České republiky transportní letouny potřebuje a v tuto chvíli nemáme za letouny CASA adekvátní náhradu,“ doplňuje.

V postupu, jak se s Omnipolem vypořádat, ministerstvu radí renomovaná právní kancelář White&Case. Je přitom pravděpodobné, že ministerští právníci se budou také snažit o vyjednání lepších podmínek. Lidem z resortu se totiž zdá příliš vysoká už sama cena nákupu a nelíbí se jim například ani tříletá servisní smlouva za 700 milionů korun.

Vojáci už letos nepočítají s operačním nasazením letounů v Afghánistánu

Ředitel sekce rozvoje druhů sil Bohuslav Dvořák řekl, že se s Omnipolem řeší i otázky některých vad na počítačovém vybavení strojů, které v minulosti působily problémy s navigací. V této otázce však nemá dodavatel termín do konce měsíce. Funkčnost systému zkoušeli od pondělí čeští a španělští technici ve Španělsku na jednom ze čtveřice letadel CASA pro armádu. Testované zařízení má vystřelovat klamné cíle o podobné teplotě, jakou mají proudové motory letounu, čímž dokáže zmást rakety naváděné teplem.

Vojáci už nepočítají s tím, že by španělský dopravní letoun operačně nasadili v Afghánistánu ještě letos. Bez funkčního systému pasivní ochrany by to nebylo možné. Dalším důvodem jsou i omezené finanční možnosti resortu. „Já si myslím, že reálné to nasazení v letošním roce není,“ připustil například velitel vzdušných sil Jiří Verner.

Nákup čtyř dopravních letadel za 132 milionů eur (tedy kolem 3,5 miliardy korun) byl podepsán v roce 2009, den před nástupem tehdejšího náměstka ministra Martina Bartáka do funkce šéfa resortu. ČR tehdy podle Evropské komise údajně nedodržela předpisy EU týkající se zadávání veřejných zakázek, když o zakázce rozhodla bez výběrového řízení. Vládu k tomu tehdy zřejmě vedla snaha pomoci prosadit na zahraničních trzích dosud neprodané české bitevníky L-159 z Aera Vodochody. Odebrání několika z nich bylo součástí smlouvy.