Každé čtvrté dítě je talent, jenže škola jej nepodpoří

Praha – Až čtvrtina dětí může v něčem vyniknout, české školy ale prý neumí malé talenty podchytit. Odhalit u žáků specifické nadání a podporovat je chce totiž individuální přístup, v přeplněných třídách na to ale nemají kantoři čas. Myslí si to předsedkyně společnosti Talent a nadání Eva Vondráková. 

„Světové výzkumy uvádějí, že 20 až 25 procent dětí by dokázalo vyniknout, kdyby mělo adekvátní podmínky,“ říká Vondráková. Nejde přitom jen o chytré děti, které by dokázaly zazářit ve vědě, ale také o žáky s uměleckým nadáním. V českých školách podle školní psycholožky Vondrákové nemají učitelé čas věnovat se individuálnímu rozvíjení talentů, ve většině tříd také nemají k dispozici asistenta pedagoga. Kantoři se navíc musejí věnovat i žákům s poruchami učení.

Právě poruchy učení jako dyslexie nebo dysgrafie, ale také třeba špatné rodinné zázemí ztěžují odhalení talentů. Tyto děti totiž často mívají horší prospěch nebo problémy s chováním, a tak často okolí ani nenapadne, že v nich dřímá skrytý potenciál. „Jednoho takového s poměrně těžkou formou dyslexie mám ve třídě. Čte pomalu, ale jestliže má dostatek času, je schopen z textu vytěžit mnohem více než ostatní děti,“ uvádí příklad ze své praxe učitelka Zuzana Večerková.

0„Dávám ročně 35 milionů na soutěže a olympiády talentovaných dětí.“


Jak rozpoznat talent od nejútlejšího věku

Tato „riziková nadání“ jsou jedním z témat pražské konference, kde vystupují experti ze Světové rady pro nadané a talentované děti. Řeč je také o tom, jak u dětí vzbudit zájem o matematiku a přírodovědné obory, jak rozpoznat talent od nejútlejšího věku nebo o tom, jak mohou malým géniům pomáhat jejich rodiče.

Na konferenci vystoupí odborníci ze zemí s nejúspěšnějšími vzdělávacími systémy na světě, například z Jižní Koreje, Singapuru nebo Finska. Mluvit se bude i o mezinárodním testování znalostí žáků. Při posledním měření se totiž české děti propadly nejvíc ze všech.