Železniční přejezdy mizí a mizet budou

Praha – Železničních přejezdů je zatím v Česku přes osm tisíc, správci kolejí ale připravují plán na jejich výraznou redukci. I nadále mají mizet nevyužívaná a hlavně nebezpečná křížení tratí s cestami. Podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty Pavla Hally nejde o snahu „přetínat republiku“, ale ve hře jsou především úseky na polních nebo lesních cestách, kde mnohde už tyto dřívější cesty ani neexistují. Rušení přejezdů je podle jeho slov komplikované.

„Pozemky poblíž přejezdů mají samozřejmě své majitele – ať už jsou to obce nebo soukromí vlastníci. Ti však zpravidla rušení přejezdů blokují. Často nám třeba řeknou, že přejezdem jednou až dvakrát do roka projíždějí k nějaké své lesní chatce,“ dodává. Přesto teď správce kolejí vytipoval stovky přejezdů, které už nebudou existovat. Loni jich SŽDC zrušila 115, letos uzavírá další stovku a na rok 2012 má plán, který předpokládá konec až dvou stovek křížení tratí se železnicemi.

Typickým příkladem ke zrušení je třeba přejezd ve středočeských Zbuzanech. Trať protíná v místě, ze kterého dál do sousedních Jinočan ani nepokračuje místní komunikace, ale pouze zarostlá polní cesta. Navíc necelých tři sta metrů od místa je další přejezd, přes který asfaltová silnice obě obce taky spojuje. Malý polní přejezd přesto starosta zatím zrušit nechce: „Jedná se o historický přejezd, který je tady od vzniku železnice. Jeho zrušení je naprosto zbytečné, protože náklady na údržbu jsou minimální. Něco zrušit je sice velice jednoduché, ale kdyby ho bylo potřeba časem obnovit, tak to už určitě nepůjde,“ domnívá se Jiří Sušický.

Mluvčí SŽDC Pavel Halla: „Pokud bychom chtěli dodržet veškerý normový stav v České republice, tak můžeme prakticky na většině tratí ihned zastavit provoz nebo zavést tak pomalé jízdy, že se nikdo nikam nedostane.“


Podle SŽDC je důležitým kritériem pro zrušení přejezdu nejen jeho poloha od nejbližšího dalšího křížení, ale taky stav zabezpečení i to, jak vlastníci pozemků okolí přejezdů udržují. Správce železnic si tak zároveň stěžuje například na současný zákon, který mu neumožňuje během silného bujení okolní vegetace zasáhnout – a to ani v případě, kdy například tráva, keře nebo zemědělské plodiny zakrývají řidičům před přejezdem výhled.

Ilustrační foto
Ilustrační foto

Statistiky Drážní inspekce problém potvrzují: kontroloři jen loni našli závady na víc než třetině ze sedmi set kontrolovaných přejezdů: „Mezi tyto závady můžeme řadit právě nedostatečné rozhledové poměry, špatnou viditelnost výstražného kříže, ale taky stav přejezdové vozovky,“ vyjmenovává mluvčí kontrolorů Martin Drápal.

V současnosti je v Česku přejezdů 8 129, průměrně tak lze křížení trati najít na každém kilometru. Úspěchem letošního roku má podle železničářů být nejen snížení počtu, ale taky fakt, že už dál nebude existovat žádný přejezd přes silnici první třídy, který by byl označen jen výstražným křížem bez závor. Poslední takový totiž správce kolejí právě předělává ve Vrdech poblíž Čáslavi.