Pozor na drobné věci v autě, při nárazu můžou zabít

Praha - Dopravní experti varují, aby si řidiči za jízdy kromě bezpečnostních pásů dávali pozor i na drobné předměty, které leží za jízdy volně ve vozidle. Různé PET lahve, fotoaparáty nebo třeba svazek klíčů totiž mohou při nárazu způsobit mnohem horší zranění než samotná nehoda. Na problém poukazuje jak nový crash test, tak zjištění vojenských dopravních odborníků ze speciálního trenažéru.

Zpomalené záběry z crash testu, zaměřeného na pohyb věcí po nárazu auta, ukazují dráhu letu například pet lahve, automapy nebo sešitu. Všechny věci jsou během simulované havárie ze zadního sedadla vymrštěny tak, že letí kolem hlav figurín v autě. Test provedla nedávno společnost Škoda auto. „Takové ty pitíčka, svačinky nebo foťák, to jsou věci, které váží kolem jednoho kila, ale v okamžiku havárie už mají energii, která odpovídá zhruba padesátikilovému závaží, letícímu na hlavu,“ vysvětluje bezpečnostní expert Škody Robert Šťastný a dodává: „V minulosti navíc došlo i k takovým nehodám, kdy se v autě uvolnily nezabezpečené těžké věci, jako byly radiátory nebo různé zednické věci. Představte si, že autem letí v obrovské rychlosti pytel cementu nebo třeba tvárnice, to pak posádka nemá šanci přežít.“

Jak přesně se chovají uvolněné předměty v autě a jak mohou řidiče zranit, teď ukazuje také speciální armádní trenažér. Jde o jednoduchý cvičný stroj, který umožňuje auto i posádkou uvnitř opakovaně otočit kolem osy. Simulace odpovídá například nehodě, při které auto vyletí ze silnice a padá ze srázu. „Mě bouchala jedna věc za druhou. Například klíče nejdřív mlátily do okna, třikrát mě udeřily do ruky, dvakrát do hlavy, notebookem jsem taky dostal třikrát do ruky, pet lahví dokonce čtyřikrát,“ vypočítá jednotlivé údery po trojím otočení auta Miloslav Stuchlík z Institutu dopravní výchovy na Vojenské akademie ve Vyškově. Jeho kolega Zoltán Bíro pak zdůrazňuje: „Když člověk není ve vozidle připoután, tak pak nemusí zranění způsobit ani žádné uvolněné předměty, ale způsobí ho ten člověk sám. Platí, že takto vymrštěné tělo řidiče může svou vahou zranit nebo zabít jinou osobu.“

Policie sice přesná čísla takto zraněných lidí neeviduje, přesto před nezabezpečením věcí při jízdě varuje: „Samozřejmě platí, že čím je uvolněná věc těžší, tím pak vzniká větší problém. Navíc ke zranění může dojít nejen při nárazu, ale taky třeba při prudkém brzdění,“ tvrdí šéf dopravních hlídek Leoš Tržil s tím, že přesnou příčinu zranění posádky se policie dozví pouze u tragických nehod. „Samozřejmě, že už z ohledání na místě se dá usoudit, jestli k některému ze zranění nemohlo dojít právě pohybem věcí po vozidle, nicméně pouze nařízená soudní pitva to může potvrdit.“