Loprais bere za propagaci BESIPu 60 tisíc, moc ho ale vidět není

Praha – Někdejší automobilový závodník Karel Loprais je současnou tváří BESIPu a dalším, jehož plat zveřejnil ministr dopravy Pavel Dobeš. Kritici ale několikanásobnému vítězi dakarské rallye vyčítají, že za nadprůměrný příjem značku propaguje málo. Bývalá vedoucí BESIPu Zuzana Ambrožová to dokonce považuje za nehorázné. V zahraničí podle ní známé tváře dělají takové věci zdarma. S ministerstvem v minulosti spolupracoval i synovec Karla Lopraise – Aleš. Jeho firma získala před čtyřmi lety zakázku na dodávku 25 000 energetických nápojů za jeden milion korun.

Loprais začal pro ministerstvo dopravy pracovat už v květnu, první dva měsíce dělal zadarmo, od července je zaměstnaný. Viditelnými mediálními výstupy se ale jako zmocněnec BESIPu pro bezpečnost zatím moc pochlubit nemůže. Dosud byl na osmi krajských akcích, například v Třeboni zahájil soutěž. V rozhlase natočil šest spotů, jednou promluvil o BESIPu v Dobrém ránu v České televizi a zúčastnil se jedné tiskové konference ministerstva. „Tváří BESIPu není, protože ho nikde není vidět, není po něm v médiích ani vidu ani slechu. A to je ohromná škoda, protože tím se ztrácí potenciál, se kterým do funkce nastupoval,“ domnívá se Ambrožová.

Mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský: „Nečekejte, že Karel Loprais bude osm a půl hodiny denně přítomen na ministerstvu dopravy, opravdu je pro nás spíše zajímavé to, jakým způsobem kde prezentuje, než kolik času tady odsedí.“


Podle mluvčího ministerstva Jakuba Ptačinského ale nemají být mediální výstupy u Lopraise to hlavní: „Nemá to být jen o tom, že bychom ho ukazovali na plakátech. Očekáváme od něj naopak mnohem víc, jeho zkušenosti jsou pro nás neocenitelné, chceme, aby pro nás připravoval dlouhodobé strategie,“ řekl ČT. Lopraisovo angažování má podle něj pro ministerstvo i symbolickou hodnotu: „Je v České republice synonymem pro motoristický sport, je idolem řady generací. Když se kouknete do řady garáží v České republice, najdete tam plakát právě Lopraisovy tatrovky.“

Vymýšlením kampaní a dlouhodobou koncepcí hájí Lopraise i ministr Dobeš. Bývalý závodník například vede jeho poradní sbor, podílí se na vymýšlení dvou bezpečnostních kampaní a do podzimu by měl být jeho podpis taky pod celonárodní strategií bezpečnosti na silnicích: „Jeho úloha není administrativně správní, ale je metodická, zkušenostní, historická.“ Osmihodinovou pracovní dobu si podle Dobeše bývalý závodník vyrovná na víkendových akcích, kterých se zúčastňuje. „Jeho plat v tuto chvíli je 29 590 korun základního platu, včetně odměn to dělá cca 60 tisíc,“ dodal s tím, že je to podle něj adekvátní odměna.

Dřívější šéfka BESIPu Ambrožová přesto považuje Lopraisův plat za nehorázný. „V zahraničí je běžné, že známé tváře z automobilového sportu se podílejí na kampaních zdarma, je to pro ně otázka prestiže. Pamatuji si například jednu akci v Ženevě, kterou bez nároku na honorář podpořil Michael Schumacher,“ řekla ČT. V Česku zatím podobné akce pod hlavičkou ministerstva dopravy zaštiťovali například motocyklový jezdec Lukáš Pešek nebo profesionální handicapovaný cyklista Jiří Ježek. Oba bez honoráře. „Těch krátkodobých tváří je strašně moc, podobně používáme třeba také kapely. Jde ale většinou vždy jen o akce na léto, pana Lopraise si ale chceme zavázat dlouhodobě,“ vysvětluje Ptačinský.

Srovnání s případem bývalého ombudsmana Českých drah Petra Fejka ministr odmítá: „U Petra Fejka jeho práce byla viditelná, problém byl ve výši jeho platu. V tuto chvíli jsem zveřejnil plat pana Lopraise, je to myslím adekvátní odměna,“ uzavřel. Karel Loprais nebyl z vážných rodinných důvodů na ministerstvu přítomen, k případu se tak ČT nevyjádřil.