Ministerstvo zrušilo územní rozhodnutí na část Pražského okruhu

Praha - Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) zrušilo územní rozhodnutí na východní část Pražského okruhu v úseku od dálnice D1 do Běchovic. Vyhovělo tak námitkám přibližně 180 odvolatelů, převážně z Běchovic a Dubče, a magistrátu vytklo řadu vážných pochybení a rozporů s právními předpisy. Magistrát podle zastupitelky Městské části Praha - Běchovice Petry Šubrtové zejména nebyl schopen prokázat, že provoz na okruhu nebude překračovat závazné limity hluku a čistoty ovzduší. Stavba zároveň nebyla v souladu s územně plánovací dokumentací. Ministerstvo už jednou územní rozhodnutí zrušilo. Magistrát jej v loni v říjnu ale znovu vydal.

„Klíčovým důvodem bylo pochybení magistrátu při doručení rozhodnutí veřejnou vyhláškou, kterou úředníci sejmuli dva dny před uplynutím zákonem stanovených lhůt,“ řekl ČT Jan Dvořák z odboru komunikace MMR. Náměstek primátora Josef Nosek připustil procesní chyby, šlo podle něj ale o dokument o dopadech na životní prostředí: „To v tento okamžik nesouvisí s územním rozhodnutím.“ Magistrát nyní začne technické nedostatky ihned napravovat, pak se celý proces vyjednávání rozjede opět nanovo. Plánovanou výstavbu východní části okruhu to může zpozdit až o tři roky.  

„Teď je tu příležitost otevřít debatu o rozumnějším tranzitním okruhu, tak aby vedl skutečně kolem Prahy a nezatížil hlukem a škodlivinami hustě obydlené části města. Navrhujeme alternativní trasu Středočeským krajem,“ domnívá se Šubrtová. „Rozhodnutí dává magistrátu jasný signál, že není možné otázku Pražského okruhu válcovat silou, bez ohledu na předpisy a práva dotčených lidí,“ dodal Michal Bernard z advokátní kanceláře AK Dohnal, která běchovické ve sporu zastupovala.

Sporná východní část Pražského okruhu má mít délku asi 12,5 kilometru. Podle územního rozhodnutí má jít o šestipruhovou silnici s rozšířeným středním dělícím pásem a nouzovými pruhy. Nový úsek má navázat na křižovatku se Štěrboholskou radiálou a už hotový úsek 510, který vede směrem Černému Mostu. Končit bude křižovatkou s dálnicí D1. Součástí stavby mají být čtyři mimoúrovňové křižovatky Dubeč, Uhříněves, Říčany a Lipany a dále 382 metrů a 275 metrů dlouhé tunely v katastru Kolovrat a Dubče. 

Okruh má být z větší části veden po zemědělské půdě, v oblasti Běchovic se ale přibližuje obytné zástavbě. S tím nesouhlasí místní obyvatelé, kteří už delší dobu usilují o to, aby se trasa okruhu v těchto místech změnila. Podle nich by mohla být nadměrnému hluku vystavena asi stovka místních lidí.