Praha - Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) zrušilo územní rozhodnutí na východní část Pražského okruhu v úseku od dálnice D1 do Běchovic. Vyhovělo tak námitkám přibližně 180 odvolatelů, převážně z Běchovic a Dubče, a magistrátu vytklo řadu vážných pochybení a rozporů s právními předpisy. Magistrát podle zastupitelky Městské části Praha - Běchovice Petry Šubrtové zejména nebyl schopen prokázat, že provoz na okruhu nebude překračovat závazné limity hluku a čistoty ovzduší. Stavba zároveň nebyla v souladu s územně plánovací dokumentací. Ministerstvo už jednou územní rozhodnutí zrušilo. Magistrát jej v loni v říjnu ale znovu vydal.
Ministerstvo zrušilo územní rozhodnutí na část Pražského okruhu
„Klíčovým důvodem bylo pochybení magistrátu při doručení rozhodnutí veřejnou vyhláškou, kterou úředníci sejmuli dva dny před uplynutím zákonem stanovených lhůt,“ řekl ČT Jan Dvořák z odboru komunikace MMR. Náměstek primátora Josef Nosek připustil procesní chyby, šlo podle něj ale o dokument o dopadech na životní prostředí: „To v tento okamžik nesouvisí s územním rozhodnutím.“ Magistrát nyní začne technické nedostatky ihned napravovat, pak se celý proces vyjednávání rozjede opět nanovo. Plánovanou výstavbu východní části okruhu to může zpozdit až o tři roky.
„Teď je tu příležitost otevřít debatu o rozumnějším tranzitním okruhu, tak aby vedl skutečně kolem Prahy a nezatížil hlukem a škodlivinami hustě obydlené části města. Navrhujeme alternativní trasu Středočeským krajem,“ domnívá se Šubrtová. „Rozhodnutí dává magistrátu jasný signál, že není možné otázku Pražského okruhu válcovat silou, bez ohledu na předpisy a práva dotčených lidí,“ dodal Michal Bernard z advokátní kanceláře AK Dohnal, která běchovické ve sporu zastupovala.
Sporná východní část Pražského okruhu má mít délku asi 12,5 kilometru. Podle územního rozhodnutí má jít o šestipruhovou silnici s rozšířeným středním dělícím pásem a nouzovými pruhy. Nový úsek má navázat na křižovatku se Štěrboholskou radiálou a už hotový úsek 510, který vede směrem Černému Mostu. Končit bude křižovatkou s dálnicí D1. Součástí stavby mají být čtyři mimoúrovňové křižovatky Dubeč, Uhříněves, Říčany a Lipany a dále 382 metrů a 275 metrů dlouhé tunely v katastru Kolovrat a Dubče.
Okruh má být z větší části veden po zemědělské půdě, v oblasti Běchovic se ale přibližuje obytné zástavbě. S tím nesouhlasí místní obyvatelé, kteří už delší dobu usilují o to, aby se trasa okruhu v těchto místech změnila. Podle nich by mohla být nadměrnému hluku vystavena asi stovka místních lidí.