Revoluce v autoškolách: Na testy budou jen tři pokusy

Praha – Autoškoly po celé České republice čeká podle pracovníků ministerstva dopravy malá revoluce. Na testy budou například už jen tři pokusy, pokud student neuspěje, půjde k psychologovi. Změny obsahuje připravovaný zákon o autoškolách. Ministerstvo si od něj slibuje především razantní snížení korupce a vycvičení lepších řidičů. Koaliční partneři ani opoziční ČSSD zatím vážné připomínky nemají. Pokud tedy půjde všechno hladce, mohl by zákon začít platit v roce 2013. Informaci přinesly dnešní Hospodářské noviny.

Průběh zkoušky bude například zaznamenaný na diktafon a GPS navigaci. V autě budou během zkoušky i dvě kamery. Jedna bude snímat dění před autem, druhá v kabině. Pro získání řidičského oprávnění bude také nutné zvládnout jízdu na cvičné ploše nebo počítačové testy vnímání rizik. Praktická zkouška musí povinně obsahovat jízdu po dálnici nebo v tunelu. „Uchazeči o řidičský průkaz musí mít motivaci něco se naučit a to bude právě těžká zkouška. Touhle metodou učí všude v západním světě a funguje to,“ řekl deníku odborník na autoškoly z ministerstva dopravy Karel Bezděkovský. Už se podle něj také nebude stávat, že žák z menšího města při zkoušce ani nenarazí na semafor.

Na novém zákonu pracují odborníci z ministerstva už šest let

Změní se i teoretické testy a praktická zkouška v provozu. Na vše budou nově jen tři pokusy. Pokud student neuspěje, půjde k psychologovi, který mu doporučí další výuku, nebo mu řidičský průkaz zakáže úplně. Vyšetření si navíc student bude muset sám zaplatit. „Teď to žáci zkouší třeba jedenáctkrát a doufají, že to vyjde. Nakonec je učí řídit komisař,“ dodal autor zákona Roman Budský.

Roman Budský (autor zákona): „Jestli někdo nechává žáky příliš často projít, je komisař příliš měkký, nebo je v tom něco jiného. Systém každou takovou anomálii sám nahlásí a daného komisaře si všimne jeho nadřízený z centrály. Půjde si s ním sednout do auta a pokusí se vystopovat problém.“


Změny se dotknou i provozovatelů autoškol. Autoři zákona doufají, že na trhu zůstanou jen ti nejkvalitnější. „Ceny by se měly určitě zvýšit, už jen proto, že se zkoušky asi budou dělat ve větších městech, bude se najíždět i více kilometrů,“ řekl ČT předseda Profesního společenství autoškol Zdeněk Hlavatý. Autoškolám se změní i povinný počet hodin. Ze současných 28 na 20. Podle autorů zákona si pak žák sám dokoupí tolik hodin, kolik bude potřebovat. „Počítá se s tím, že žák absolvuje 35 až 40 hodin praktické jízdy,“ dodal Budský, podle kterého je tento postup obvyklý například ve Velké Británii, Švédsku nebo Nizozemsku.   

Zkušební komisaři už také nebudou spadat pod města, ale pod zcela novou profesní organizaci, která bude sdružovat 250 komisařů pro celé Česko. V jejích prostorách budou pod dohledem kamer probíhat i testy z teorie. Náklady na zřízení nového úřadu se podle autorů zákona vyšplhají asi na 700 milionů korun. „Státní rozpočet to ale nezatíží. Když sebereme městům jejich komisaře, vezmeme jim také peníze, které na komisaře dostávají od státu. Takto celou oraganizaci vybudujeme do šesti let,“ uvedl Budský.