Armáda uvažuje, že se zbaví klíčových opravárenských podniků

Praha – Klíčové armádní firmy s miliardovou hodnotou budou možná na prodej. Opravárenské podniky v Malešicích a Šternberku, které se podílejí na největších zbrojních projektech, si ale stěžují, že jim ministerstvo obrany seškrtalo zakázky. To jim prý nejvíc škodí tak, že snižuje jejich cenu.

Vojenské opravny v Praze–Malešicích a Šternberku dohromady zaměstnávají více než dva tisíce lidí. Mají obrat přes tři miliardy korun a zpracovávají takové zakázky jako třeba modernizace vrtulníků pro NATO nebo montáž obrněnců Pandur. Jsou tedy ekonomicky soběstačné. Ministerstvu se ale zdá, že jsou přesto málo efektivní, a poslalo na ně kontrolu.

Ta by měla spočítat zásoby a zařízení obou provozů a z toho určit jejich celkovou hodnotu. Vše tedy napovídá tomu, že stát uvažuje o jejich prodeji. Připustil to i generální sekretář rezortu Jan Vylita: „Na základě kontroly dojde k rozhodnutí, jestli to bude, nebo nebude státní podnik.“

Vojenské opravárenské podniky
Zdroj: ČT24

Opravárnám klesají zakázky

Obě firmy dostaly od ministerstva obrany varování, aby se k možné privatizaci nevyjadřovaly. V poslední době česká armáda snižuje své zakázky u opraven, a tím snižuje jejich cenu. V malešických opravnách plánoval generální štáb utratit v příštích deseti letech kolem 12 miliard, přičemž jen letos se z této částky mělo vyčerpat 700 milionů. Nakonec ale stát neobjednal nic. Vyplývá to z dokumentu, který získala ČT.

Opravy vojenských vrtulníků
Zdroj: ČT24

„V tomto roce nemáme pro českou armádu žádnou zakázku. Pouze doděláváme modernizaci vrtulníku Mi-171Š, což je zakázka z loňského roku,“ uvedla mluvčí malešické letecké opravny Martina Fischerová. Zástupci štábu pokles zakázek vysvětlují napjatým rozpočtem. „Musíme zůstat na zemi,“ dodal Bohuslav Dvořák, zástupce náčelníka Generálního štábu AČR.

Armáda odprodej podniků Američanům popírá

Delegace vedená náměstkem ministra Jiřího Šedivého už také jednala o možném partnerství Malešic s americkou společností Honeywell. Generální sekretář Jan Vylita ale odmítá, že by se mluvilo přímo o vstupu do armádní firmy. „Může to být spolupráce na nějakých dodávkách, mohou to být společné projekty pro americkou vládu, pro práce v Afghánistánu a podobně,“ nechtěl Vylita upřesnit podrobnosti.

Malešické opravny jsou přitom atraktivní také svými pozemky v metropoli v hodnotě zhruba půl miliardy korun. Závod ve Šternberku zase získal know-how na výrobu obrněných tranportérů Pandur a má rozsáhlou civilní výrobu.