Provoz na kolejích má být rychlejší i bezpečnější

Praha - Konec zdržování cestujících zbytečnou a zdlouhavou výměnou lokomotiv před hraničními přechody. Evropská unie teď spustila projekt, jehož výsledkem má být jednotné zabezpečení kolejí ve všech členských státech. To by mělo umožnit, aby soupravy přejížděly z jedné země do druhé bez zastavování. V Česku navíc systém umožní, aby vlaky jezdily až rychlostí 200 km za hodinu. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zaplatí za nové zabezpečního hlavního koridoru 900 milionů korun. 

Obří tendr vypisuje SŽDC pro vybavení trati mezi Prahou, Pardubicemi, Českou Třebovou, Brnem a Břeclaví. „ETCS bude nový evropský standard, který podle nařízení EU musí budovat všechny železniční správy,“ říká mluvčí správy Pavel Halla a dodává: „Odbouráním přepřahání lokomotiv nám systém umožní nejen sjednotit dopravu v rámci unie, ale hlavně v otázce bezpečnosti eliminuje vliv lidského faktoru. Prakticky vyloučí chyby - ať už na straně strojvedoucích souprav, tak na straně pozemního personálu, jako jsou dispečeři.“ 

Právě nový systém v Česku také zrychlí dopravu: „Tento systém umožňuje jezdit na konvenčních tratích, jaké jsou v ČR, vyšší rychlostí. Pokud totiž budeme mít na lokomotivách výbavu ETCS, můžeme jezdit až do rychlosti 200 km za hodinu,“ tvrdí Zdeněk Chrdle z AŽD Praha s tím, že pro vlak, vedený chystaným novým systémem, neplatí klasické zabezpečovací prvky, jako jsou návěstidla nebo rychlostníky. „Pokud koupíme nové vlaky Railjet, tak ty už budou mít systém ETCS vestavěný. Například Pendolina máme už teď předpřipravená tak, aby jejich paluba byla schopna ETCS přijmout. A o ostatních lokomotivách budeme uvažovat,“ tvrdí náměstek ředitele Českých drah Antonín Blažek. 

Kromě strojů je potřeba systém vestavět také do kolejí. Jejich správce už novinku v tuzemsku testoval. „V současné době máme za sebou úspěšný pilotní projekt v úseku Poříčany–Kolín, kde byla technologie testována. Na základě získaných zkušeností teď budeme přesně specifikovat podmínky pro připravovaný tendr. Zatím si zadávací dokumentaci vyzvedlo devět uchazečů,“ uvádí mluvčí SŽDC Halla s tím, že celková předpokládaná cena zakázky má být 892 milionů 164 tisíc korun.