Nejčastějšími příčinami smrtelných nehod bylo nepřizpůsobení jízdy technickému stavu silnice, což byl případ zejména řidičů motocyklů, ale i vjetí do protisměru či to, že se řidič dostatečně nevěnoval řízení auta. „Co se týká motorkářů, tam si myslím, že určitě zapůsobilo i počasí, protože přece jenom bylo podstatně chladněji než loni a ne všichni tolik jezdili,“ řekl šéf dopravní policie. Cyklistů však podle něj bylo na silnicích více.
Na žebříčku příčin nehod roste jízda v protisměru
Ve srovnání s loňským rokem se o prázdninách zranilo přibližně o pět procent lidí méně, ale stalo se i méně dopravních nehod. Tržil to přičítá nejen chladnějšímu počasí, ale také preventivním a dopravně bezpečnostním akcím policie a ministerstva dopravy. Klesl i počet nehod, při nichž byl řidič pod vlivem alkoholu. U více než poloviny nehod, které zavinili podnapilí jezdci, měl ale řidič v krvi více než 1,5 promile. Drogy za volantem si vyžádaly během prázdnin jednu oběť, nicméně policie odhalila o třetinu více řidičů pod vlivem drog než loni.
Šéf dopravní policie také uvedl, že proti loňsku se místa smrtelných dopravních nehod změnila. Podle něj se většina smrtelných havárií stala sice na zatíženějších silnicích, ale to souvisí s nesprávným předjížděním. „Naopak máme řadu smrtelných nehod na místech, která nejsou až tak dopravně zatížena a je tam členitější terén,“ dodal s tím, že se všechna místa smrtelných nehod podrobí auditu z hlediska posouzení technického stavu silnice.
Technický stav některých autobusů je alarmující
Policie také za období letních prázdnin potrestala blokovou pokutou za rychlou jízdu skoro 35 tisíc řidičů, dalších víc než sedm tisíc oznámila do správního řízení, což je o tři tisíce méně než loni. Podle Tržila je to pozitivní signál. „Řidiči sice rychlost překračují, ale už ne tolik jako v dřívějších letech,“ podotkl.
Za alarmující ale Tržil označil technický stav některých českých autobusů. Policie zkontrolovala přes 330 autobusů, 93 z nich mělo technickou závadu. Ve 27 případech byla závada na karoserii, v 16 případech na pneumatikách, sedm mělo závadu na zavěšení kola, ve třech případech zjistili policisté závadu na brzdách. „Osm autobusů bylo natvrdo odstaveno, to znamená, že jim nebyla umožněna další jízda a musel přijet náhradní autobus,“ dodal Tržil.